Page 145 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 145
Kardeşlerin bırakması: İhanet duygusu, kandırılma / Peki ya insanlar hala umursamazsa? Yaşanacak
zorluklar? Umursamaz olanlara nasıl fark ettirebiliriz?
Kara kıl: Yas, hüzün, başa çıkmama hissi. /Nerede umudumuzu kaybediyoruz? Umudu nasıl yeşertebi-
liriz? Yaratıcı süreç nasıl işler?
Başka bir diyar: İç Dünya, Farklı koşullar, Dünya’da bulunan çözümler / Dünyadaki çözümler nelerdir?
Yaratıcı bir şekilde bu çözümlerin anlatılması? Daha büyük problemler yaşayanların başına neler gelmiş? Ör-
neklerin somutlaştırılması.
Çeşme: Sularımız. / Suyumuzu canavar tıkarsa ne olacak? Daha hangi değerlerimizi yok edecek?
Nine: Yol gösteren, bilgelik. / Bilim insanları, sanatçılar, edebiyatçılar nasıl farkındalık katmış? Bununla
ilgili çekilmiş filmler, resimler, bilimsel çalışmalar nelerdir?
Büyük Anne Kuş ve İyilik: İyiliği paylaşacak gruplar bulmak. Dayanışma çağrısı yapmak / Kimler daya-
nışmaya katılabilir? Hangi gruplar su sorunlarıyla ilgileniyor?
Baldırından parça vermek: Fedakârlık, sonuna kadar devam etme gücü, vazgeçmeme / Duyular yapma,
gruplaşma ve zaman ayırma
Kötünün Ölmesi: Sorunla ilgili farkındalık yaratma süreci
Anlatımın Modernleştirilmesi
1. Burada öğretmen ve öğrenciler masalı modern sorunlara işaret eder şekilde revize edebilirler. Yaban-
cılaştırma ile eğlenceli hale gelebilir. Önemli olan böylesi bir esprinin en fazla 2 kere olmasıdır. Yoksa masalın
etkin anlatımı zayıflayacaktır. Yine de dilenirse tüm masal böyle esprili bir şekilde anlatılabilir.
Örnek: Dev Elma’ya musallat olmuş, kocaman bir ısırık almış ve öksürmeye başlamış. “Bu nasıl bi’ elmadır
ya, saman gibi! Nerde eski elmalar..” Demiş ama çok açmış yemeye devam etmiş.
Örnek: “Ninecim bana biraz su verir misin?” “Eh oğlum nasıl vereyim, bizim sular arsenikli, arsenik cana-
varı işgal etti.”
Örnek: Anlatıcı şöyle başlayabilir: “Dostlar, toplanın çevremize. Size anlatacağım bir masalım var. Birazı
da gerçek… Ee ne demiş atalarımız, masallar gerçeklerin aynasıdır. Bu masal sularla ilgili, Keloğlan, devler,
sihirle ilgili; yeraltı, peri kızları ve arsenikle ilgili… Bir varmış bir yokmuş diyelim ve hep var olmasına niyet
ettiğimiz sulardan dinlediğimiz bir masalı size anlatalım;
Bir zamanlar, bereketli mi bereketli bir krallıkta… vb.”
137