Page 143 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 143
Ninenin evi- Baharat kokuları
Çeşmenin başı - Su akış sesi
Ağaç üzerinde kuşun yuvası - Çam, selvi gibi ağaç kokuları
Büyük kuşla uçuş - Karışık kokular / Üflemeli çalgılar
Evlenme ve Aşk - Çiçeksi kokular / karışık müzik enstrümanları
Anlatıcılığın Bedeni: Masalı Bedende İfade
1. Bu noktada ilk başta anlatıcıda olması gerekenler tartışılır. Ardından öğretmen “masal anlatıcılığının
özellikleri” konusunda bilgilendirme yapar.
2. Masalın nasıl anlatacağına sınıfça karar verilir. Oturarak mı, ayakta mı… Nerede anlatım hızlanmalı,
nerede anlatım yavaşlamalıdır bunlar belirlenir.
3. Masallarda heyecanlı yerlerde hız artıp, ses tonu yükselirken, masalların durağan yerlerinde ses normal
bir tonlamalıdır. Burada sahnelere nasıl birer anlatım şekli ekleneceği tartışılır. Tonlama, ses… Örneğin aşk
sahnesinde masalcı nasıl bir ses tonuyla anlatmalıdır.
Grup Dağılımı
1. Masal üzerine çalışma tamamlandığında kimlerin müzisyen, kimlerin koku uzmanı, kimlerin anlatıcı
olacağına karar verilir. İki kişi de kameraman olarak seçilir ve tüm süreci (hazırlanma dahil olmak üzere) bel-
gesel gibi çeker. Bir grup da konsept uzmanları olarak konsept üzerine çalışırlar.
2. Gruplar kendi içinde çalışmalara başlar. Koku uzmanları, kokular için çalışmalara başlar. Müzisyenler
müzikleri ve sesleri deneyerek doğru sesleri bulurlar. Anlatıcılar, anlatım sürecini aralarında bölüşürler ve
provalara başlarlar.
3. Konsept uzmanları mekânın nasıl ayarlanacağını, mekânın nasıl süsleme yapılacağına karar verirler.
Anlatıcılar nasıl giymeli, masalsı atmosfer nasıl yaratılır onu tartışmalılardır.
4. Anlatıcılar ise tüm bu ortak düşü bireysel süzgeçten geçirerek kendi içlerine siner bir şekilde getirme-
lidirler. Masalı baştan sona tekrar hayal edip, bol bol birbirlerine, çevrelerindekilere anlatarak, ezberlemeden,
hayal ederek anlatarak anlatımı çalışabilirler.
5. Kameramanlar öğretmenlerle, gruptaki arkadaşlarıyla söyleşiler yaparlar. Öğretmene masalı yorumla-
tıp ekleyebilirler.
135