Page 31 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 6.Ünite
P. 31

TİYATRO





                                                 SÖZLÜ İLETİŞİM






























                a) Sözlü İletişim Tür ve Tekniklerini Tanıma

                   Geleneksel Türk tiyatrosunda taklitler yapıp hoş hikâyeler anlatarak halkı eğlendiren sanatçı-
                lara meddah, anlatılanlara ise meddah hikâyesi denir. Anlatma yeteneğinin büyük sanatlarından
                biri olan meddahlık, yüzyıllar boyunca Türk halkı arasında çok büyük bir ilgi görmüştür. Meddah,
                yöntemleri bakımından Karagöz ve orta oyununa çok yakınsa da bunların yalnızca bir güldürmece
                tiyatrosu olmasına karşın meddah; hikâye dağarcığının çeşitliliği, güldürmecenin yanı sıra farklı
                mizaçları yansıtması bakımından onlardan ayrılır.
                   Meddahlık için tek adamlı tiyatro da denir. Meddah, tiyatronun bütün kişilerini varlığında bir-
                leştiren bir aktördür. Yüksekçe bir yerde oturarak bir hikâyeyi başından sonuna kadar hikâyede
                geçen kişileri şivelerine göre konuşturarak anlatır. Yalnız konuşturduğu kişilerin (Acem, Anado-
                lu, Çerkez, Arnavut, Yahudi gibi) ağızlarını değil çeşitli hayvan ve doğa seslerini de taklit eden
                meddahın iki aracı vardır. Bunlardan biri omzuna attığı ya da boynuna doladığı mendili diğeri ise
                sopasıdır. Meddahın sopası, döşemeye vurup oyunun başladığını haber vermek, kapı çalındığını
                bildirmek gibi çeşitli sesler çıkarmak için kullanılan bir araç olduğu gibi onun sazı, süpürgesi, tüfe-
                ği yerine de geçer. Mendille de çeşitli başörtülerini, başlıkları taklit eder.
                   Meddah anlatacağı hikâyeye girmeden önce “Haak dostum Haak!” diyerek çoğunlukla şu beyti
                okur:
                   Söyledikçe sergüzeşti verir bezme letafet
                   Dinle imdi bende-i âcizden bir hoş hikâyet
                   Meddah anlatımının sonunda da “Bu kıssadır, bir mecmua kenarında kaydolunmuş, biz de gör-
                dük, söyledik. Her ne kadar sürçü lisân ettikse, affola!” biçiminde özür dilemesi, geleneğin kabul
                ettiği kalıp sözlerdir.
                b) Uygulama


                  İzlediğiniz bir meddah ve stand-up gösterisinden hareketle kısa bir meddah oyunu sununuz.
                  Genel Ağ’dan Karagöz oyunu videoları izleyiniz. Bu konuyla ilgili görüşlerinizi sınıfta paylaşınız.

                  Sunumunuzu hazırlarken ünitede araştırma sonunda edindiğiniz bilgilerden yararlanınız.








                                                                                                           243
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35