Page 14 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 7.Ünite
P. 14

7.  ÜNİTE






                      YAZARIN BİYOGRAFİSİ


                      FALİH RIFKI ATAY (1894-1971): Cumhuriyet Dönemi yazarlarındandır.
                   İstanbul’da  doğan  sanatçı,  Darülfünun  Edebiyat  Fakültesini  bitirdi.  Çeşitli
                   gazetelerde başyazarlık yapan Atay, milletvekilliği görevinde bulundu. Fık-
                   ra, makale, anı, gezi yazısı, sohbet türünde eserler verdi. Kalemini, cumhuri-
                   yetin yerleşmesinde ve Atatürk inkılaplarının benimsenmesi yolunda ustaca
                   kullandı. Yazıların sade bir dille kaleme alınmasını savundu. O, sadece Arap-
                   ça ve Farsça kelimelerin dilimizden çıkmasını istemedi; Türkçenin uydurma
                   kelimelerle halktan uzaklaşmasına da karşı çıktı. Türkçenin bağımsız bir dil
                   olarak gelişmesi için çaba sarf etti. Cumhuriyet Dönemi’nde Türk edebiya-
                   tına ve Türk diline gerek yazıları gerekse Türk dili hakkındaki fikirleri ile hizmet etti. Eserlerinde
                   toplumsal ve siyasi hayatı konu edindi. Yazarın Roman roman; Deniz Aşırı, Bizim Akdeniz, Taymis
                   Kıyıları, Tuna Kıyıları, Hint gezi; Eski Saat, Pazar Konuşmaları fıkra; Ateş ve Güneş, Zeytindağı, Çankaya,
                   Mustafa Kemal’in Mütakere Defteri anı türündeki eserlerinden bazılarıdır.






                   DİL BİLGİSİ

                 1.  Aşağıdaki cümleler okuduğunuz metinden alınmıştır. Verilen cümlelerin; yapılarına, anlamları-
                    na, yüklemlerinin türüne göre çeşitlerini belirleyiniz.
                    • Limana girdiğimiz vakit, şehre çıkmak isteyen yolcuların kâğıtlarına bakmak üzere, birkaç subay
                     vapura geldiler.
                    • Doğrusu bu akıl verme vazifesini üstümüze almak istemedik.
                    • Gündüzleri en ciddî işleri, ayaküstü, şaka eder gibi bir yapışı vardı.
                    • Kordon üstünde bir evi salık verdiler, gittik.


                 2.  Aşağıdaki parça okuduğunuz metinden alınmıştır. Parçada belirtilen noktalama işaretlerinin
                    kullanım amaçlarını aşağıdaki şemalara yazınız.




                                                 ,







                         Mustafa Kemal, asker dolu kamyonun arkasında açık oto-
                      mobilinde, bağırışan, haykırışan, ağlaşan halk arasından:       :
                         -  İşte…  İşte  o…  İşte  Mustafa  Kemal!...  seslerini  duyarak
                      geçti, gitti.





                                           !










           260
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19