Page 14 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 8.Ünite
P. 14
8. Ünite
3. Aşağıdaki parçada noktalama işaretlerinin kullanım amaçlarını belirleyiniz.
Peyami Safa, romanının temel düşüncesini figürlerin esere yerleştirilmesinde de uygular: Samim’le
Besim, Ferhat’la Haydar, dünya görüşleriyle, hayat anlayışlarıyla karşıt iki kutuptur. Besim, boğazına
düşkün, maddî zevklere değer veren, tipik bir epikürcüdür. Ağabeyiyle kendi arasındaki farklılığı da her
şeyi olduğu gibi maddeyle, vücut yapılarının farklılığıyla açıklayan Besim (s. 37), olaylar ve durumlar
karşısında hep hafife alan, umursamayan, “gırgır geçen” bir tavır takınır.
YAZMA ÇALIŞMALARI
a. Yazma Tür ve Tekniklerini Tanıma
Eleştiri Yazma Aşamaları
1. Eleştirisi yazılacak eseri belirleme
2. Değerlendirilecek yönleri belirleme
3. Eseri inceleme, notlar alma
4. Görüşleri gerekçeleriyle yazıya geçirme
5. Yazılan eleştiri metnini dil ve anlatım yönünden kontrol etme
6. Metni paylaşma
b. Yazma Sürecini Uygulama
Etkinlik
a. Okuduğunuz bir roman, hikâye veya şiirle ilgili olarak eleştiri yazma aşamaları doğrultusunda bir
eleştiri yazınız.
Yazma çalışmanızda aşağıdaki uyarıları dikkate alınız.
* Farklı kaynaklardan etik kurallar çerçevesinde yararlanınız.
* İyi bir anlatımda bulunması gereken özellikleri (açıklık, yalınlık, duruluk, akıcılık vb.) dikkate alınız.
* Farklı cümle yapılarını ve türlerini kullanınız.
* Metin türüne uygun terim ve kavramlara yer veriniz.
* Ürettiğiniz ve paylaştığınız metinlerin sorumluluğunu üstleniniz.
b. Yazdığınız eleştirileri sınıfta değerlendiriniz.
SÖZLÜ İLETİŞİM ÇALIŞMALARI
1. Etkinlik
İncelediğiniz metinlerde geçen “didar, eflak, efkâr, garabet ve kontrast” kelimelerinin doğru telaf-
fuzuna yönelik çalışmalar yapınız.
2. Etkinlik
Okuduğunuz bir kitabı tanıtınız ve kitaba dair eleştirilerinizi sözlü olarak sununuz.
246