Page 23 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | 2.Ünite
P. 23

HİKÂYE





                 YAZARIN BİYOGRAFİSİ
               FÜRUZAN (1935-…): Cumhuriyet Dönemi yazarlarındandır. İstanbul’da do-
               ğan sanatçı ortaokuldan sonra öğrenimini yarıda bıraktı. Hikâye, roman, rö-
               portaj, şiir, gezi, tiyatro türlerinde eserler verdi. Ancak asıl ününü hikâyeci
               kimliğiyle kazandı. Hikâye kişilerini ve olayları insancıl, abartısız, iyimser
               bir bakış açısıyla anlattı. Sanatçının anlatımında olaydan çok betimlemelere
               ve çözümlemelere yer vermesi dikkat çeker. Parasız Yatılı, Kuşatma, Benim
               Sinemalarım, Gecenin Öteki Yüzü, Gül Mevsimidir hikâye; 47’liler, Berlin’in
               Nar Çiçeği roman; Kış Gelmeden tiyatro; Yeni Konuklar röportaj türündeki
               eserlerinden bazılarıdır.







                 DİL BİLGİSİ


               1.  “Öyle dürüst, öyle kesin bir adamdı ki; ölümün sinsiliği ona hiç gölge düşürmemişti. Evine her
                   gece ekmek alıp gelen bir erkeğin yokluğu, sessizlik olup yerleşmişti odalarına.” cümlelerinde
                   gerçek anlamının dışında kullanılmış kelimelerin altını çiziniz.

               2.  Okuduğunuz metinde geçen “… Mısır Çarşısı’ndaki beğendiğimiz börekçi var ya… N’olacak kırk
                   yılda bir ziyafet.” cümlelerinde kesme işaretinin hangi amaçlarla kullanıldığını söyleyiniz.









                                                                                 SIRA SİZDE



                 Aşağıda Halikarnas Balıkçısı’nın Gülen Ada  adlı hikâyesinden bir parça verilmiştir. Verilen
               parçayı Füruzan’ın Parasız Yatılı  adlı hikâyesi ile kahramanların özellikleri ve hikâyenin işlenişi
               yönüyle karşılaştırınız. Tespitlerinizi sınıfta sözlü olarak paylaşınız.

                 Kimi insan para pul budalası olur, kimisi keşif ve icat meraklısı, bazısı da müzik âşığı… Deli Da-
               vut ise, adalar karasevdalısıydı. Denizin bu deli divanesinin gözünde hep adalar tüter, adalar titrer-
               di. Tanyeri ağarırken, “Adalarla birlikte uyanacağım” diye, çok geceler göz yummazdı. Gecenin loş-
               luğuyla örtülü duran deniz, hâlâ rüyasına dalgın, derin derin uyurken, tan ışığını yüksekten kapan
               adalar, Arşipel’in o kopkoyu çelik mavisinde sanki şafak parçaları imişler gibi parlarken ve Deli Da-
               vut’a ta uzaktan göz kırparak, koyunlarında bir yeni gün daha yaşayacağını ona, gün doğmadan müj-
               delerlerdi. Bunu gören Davut, dünyaya yeni gelmişe dönerdi. Kuş uçmaz, kervan geçmez dağ baş-
               larında gerili duran telgraf tellerine rüzgâr değince, tellerin uzun uzun inlemesi gibi, Davut’un da
               gönlü titreye titreye, ışığa ve açıklıklara uyanır; gözleri, yüreğini buran sevinçle harlardı.
                 İşte o zaman, artık içi içine sığmayan Davut, limanda uyuyan kayığının demirini hırçın hırçın ko-
               parıp fırlatır ve adından da, sanından da, özel kişiliğinden de -kopup gitmekte olan kayığı kadar-
               özgür, Neptün’ün Anfitrit’e bağıran sesinin hızıyla adalara doğru atılır ve Arşipel’in cam mavisi dal-
               galarının uçuşan yelelerine, uzun bir bayrak, bir fors gibi yapraklanan gülüşünü katardı.
                                                        Halikarnas Balıkçısı, Ege’den Denize Bırakılmış Bir Çiçek









                                                                                                     57
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28