Page 18 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | 2.Ünite
P. 18
2 ÜNİTE
4. METİN
Hazırlık
1. Kişilerin aile içinde sorumluluk almasını gerektiren durumlara örnekler veriniz.
2. Edebî eserler bireyde toplumsal duyarlılığın oluşmasını sağlar mı? Düşüncelerinizi paylaşınız.
PARASIZ YATILI
—Sen çıkınca işin bitip gene yürüyerek iner, Mısır Çarşısı’ndaki beğendiğimiz börekçi var ya, ka-
narya kuşları olan, orda öğle yemeğimizi yeriz. N’olacak kırk yılda bir ziyafet. Onun için Cağaloğlu’na
yürüyerek gidip gelmekten yorulmayız, değil mi benim kızım? İstersek tatlı bile yeriz. Köprüden de
eğlene güle döneriz.
Anne-kız sabah kalabalığının arasında, yabancı, çabuk yürüyorlardı.
Annesi durmadan konuşuyordu.
Böyle konuşkanlığının olduğu geçmişteki tek günü, hastaneye hastabakıcı olarak aldıkları gündü.
Çocuk, o zamanlar üçüncü sınıftaydı.
Önlüğü ağarık bir kara olmuştu.
Kış basmıştı.
Bu, köşedeki kömürcüden kömür alma günlerinin başlamasıydı.
Mangal yakmayı öğrenmişti.
Kapıda ilk çırayı ateşleyip kömürleri dikine onların üzerine yerleştiriyordu.
Boruyu koyunca çıtırtılar başlıyor, küçük kıvılcımlar çevreye saçılıyordu.
Kömürler kızarıp ateş olmaya dönünce her şeyi unutup–arka sırada
Metne Dair oturmayı-Kızılay Kolu’ndan yemek yemeyi–ulusal bayramlarda şiir okuma-
Füruzan’ın Parasız mayı–ilk yalazların maviliği yitene dek bekliyordu sokak kapısında. Oda-
Yatılı hikâyesindeki larına mangalı aldığında ürktüğü şeyler yok oluyor, eski ceviz masaların-
bütün konuşmalar da–annesinin en onurlandığı eşyalarıydı–çalışmaya oturuyordu. Mangalın
canlı, etkili ve duygu o harlı halini çok seviyordu. Annesi korları küllemenin gerektiğini, çünkü
doludur. Yazar, bu bununla ancak ertesi güne ısınacak ateşleri kalabileceğini söylerdi. Külle-
hikâyesi ile dönemin ri güzel, parlak korların üstüne kapayıp birini–en kızılını, en mavi olanını
sosyal gerçekliğine ışık açıkta bırakırdı-, derslerinden ara verip mangala baktığında sıcacık duran
tutmuştur. tek kor, odanın sığınma olanağını artırırdı.
52