Page 4 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | 6.Ünite
P. 4
6 ÜNİTE
OKUMA
1. METİN
Hazırlık
1. Bir yazı yazarken konu sınırlamasının olmaması sizin için kolaylık sağlar mı? Düşüncelerinizi ne-
denleriyle paylaşınız.
2. Eleştirinin bir insana neler kazandıracağı ile ilgili düşüncelerinizi paylaşınız.
DOĞRULUK KAYGISI
Düşünce çatışmaları beni ne kırar, ne yıldırır, sadece dürtükler, kafamı çalıştırır. Eleştirilmekten
kaçarız: Oysa ki bunu kendiliğimizden istememiz, gelin, bizi eleştirin dememiz gerekir: Hele eleştir-
me bir ders gibi değil de karşılıklı konuşma gibi olursa. Biri çıkıp bizim düşüncemizin tersini söyledi
mi onun doğru söyleyip söylemediğine değil, doğru yanlış, kendi düşüncemizi savunmaya bakarız.
Bizi düzeltmek isteyenlere kollarımızı açacak yerde yumruklarımızı sıkıyoruz. Ama ben dostlarımın
bana sert davranmasını istiyorum (…) Ben, dostlar arasında açık, yiğitçe konuşulmasını isterim:
Dostların düşünceleri neyse sözleri de o olmalı. Kulaklarımızı öyle sert, öyle kaba bir kulak yapma-
lıyız ki, salon konuşmalarının yumuşak seslerini duymaz olsunlar. Ben, bir araya gelen insanların,
sertçe erkekçe konuşmalarını isterim.
Dostluk kavgacı olmadı mı, sağlam ve cömert de değildir. Nazlı, yapma-
Metne Dair cık bir hava, birini kırma korkusu dostluğa rahat nefes aldırmaz: “Neque
Kendine dönük gözlem- enim disputari sine reprehensione potest.” Çatışmadan tartışılmaz. (Cicero)
leri, cana yakınlığı, me- Bana çatıldığı zaman öfkem değil dikkatim uyanır: Bana çatandan bir şey-
rakı ve kuşkuculuğuyla ler öğrenmeye can atarım. Doğruyu bulmak her iki tarafın kaygısı olmalı.
Montaigne (Monteyn); İnsan öfkelendi mi düşünemez olur; aklından önce sinirleri işler. Tartış-
Avrupa’da Rönesans’la malarda bahis tutuşmak hiç de faydasız değildir. Doğrudan ayrıldık mı elle
gelen yeni yaşam ve tutulur bir şeyler kaybetmeliyiz. Yıl sonunda uşağım demeli ki bana: Bilgi-
dünya anlayışının temsil- sizlik ve inatçılık yüzünden bu yıl bin lira kaybettiniz.
cisi olan bir yazardır. (…)
240