Page 7 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | 6.Ünite
P. 7
DENEME
DİL BİLGİSİ
1. Aşağıdaki paragraf okuduğunuz metinden alınmıştır. Bu paragrafın giriş, gelişme ve sonuç bö-
lümlerini metin üzerinde gösteriniz.
Düşünce çatışmaları beni ne kırar, ne yıldırır, sadece dürtükler, kafamı çalıştırır. Eleştirilmekten
kaçarız: Oysa ki bunu kendiliğimizden istememiz, gelin, bizi eleştirin dememiz gerekir: Hele eleş-
tirme bir ders gibi değil de karşılıklı konuşma gibi olursa. Biri çıkıp bizim düşüncemizin tersini
söyledi mi onun doğru söyleyip söylemediğine değil, doğru yanlış, kendi düşüncemizi savunmaya
bakarız. Bizi düzeltmek isteyenlere kollarımızı açacak yerde yumruklarımızı sıkıyoruz. Ama ben
dostlarımın bana sert davranmasını istiyorum: Sen bir budalasın, saçmalıyorsun, desinler bana.
Ben, dostlar arasında açık, yiğitçe konuşulmasını isterim: Dostların düşünceleri neyse sözleri de o
olmalı. Kulaklarımızı öyle sert, öyle kaba bir kulak yapmalıyız ki, salon konuşmalarının yumuşak
seslerini duymaz olsunlar. Ben, bir araya gelen insanların, sertçe erkekçe konuşmalarını isterim.
2. Bu parçadaki yazım yanlışlarını tespit ediniz. Bu yanlışları düzelterek parçayı boş bırakılan
yere tekrar yazınız.
Aklı başında olan herkez sanatla uğraşa bilir. Bu alanda bir ürün meydana getire bilir. Bunlardan
kimi güzeli bulur, kimide yayar; güzeli yaymak ta bulmak kadar önemlidir. Seve seve uğraşmak
şartıyla hepimiz sanatcı olabiliriz. Ama istediğimiz kadar sevelim, istediğimiz kadar uğraşalım
çok seckin, sanatın hakkını veren bir sanatcı olabilirmiyiz? Bu tabiki çok zordur çünkü gerçek bir
sanatcı olabilmek için istemenin ve çalışmanın yanısıra yetenek te gereklidir.
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
SIRA SİZDE
Aşağıda Albert Camus’nün Denemeler adlı eserinden bir parça verilmiştir. Bu parçayı okuyup
Montaigne’nin okuduğunuz denemesi ile tema ve anlatım yönünden karşılaştırınız.
Ben kendi hesabıma sanatım olmadan yaşayamam. Ama, bu sanatı her şeyin üstüne koymuş da
değilim. Tersine, onsuz edemeyişim, onun beni herkesle bir etmesi ve olduğumdan başka türlü ol-
maksızın herkesle bir düzeyde yaşatmasıdır. Sanat, benim için tek başına tadı çıkarılan bir şey de-
ğildir. Sanat bence, en büyük sayıda insanı, ortak acılar ve sevinçlerle coşturacak görüntüleri, bi-
çimleri bulmaktır. Demek ki sanat, sanatçıyı insanlardan ayrılmamaya zorlar; onu, en gündelik
ve en evrensel gerçeğe bağlar. Ve çok kez, kendilerini başkalarından ayrı gördükleri için sanatı se-
çenler kısa bir zaman sonra anlarlar ki, sanatlarını ve başkalıklarını ancak herkesle benzerlikleri-
ni ortaya koyarak gösterebilirler. Sanatçı, kendini bu başkalarına gidip gelme ile yoğurur: Vazgeçe-
mediği güzellik ve kopamadığı topluluk arasındadır. Onun için gerçek sanatçılar hiçbir şeyi küçük
görmezler; yargılamaya değil, anlamaya çalışırlar.
243