Page 10 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | 6.Ünite
P. 10

6   ÜNİTE






                    YAZARIN BİYOGRAFİSİ
                     NURULLAH ATAÇ (1898-1957): Cumhuriyet Dönemi yazarlarındandır. İstan-
                  bul’da doğan yazar, ilkokuldan sonra bir süre Galatasaray Sultanisinde sonra da
                  edebiyat fakültesinde öğrenim gördü. Kendi çabalarıyla Fransızcayı öğrendi;
                  öğretmenlik, ticaret vekâleti, Cumhurbaşkanlığı Mütercimliği görevlerinde bu-
                  lundu. Edebiyat dünyasında tanınması Dergâh dergisinde yayımladığı şiirleri,
                  makale ve tiyatro eleştirileriyle oldu. Yazar Cumhuriyet Dönemi’nde sadece de-
                  neme ve eleştiri yazıları yazdı, çeviriler yaptı. Genç sanatçıların tanınmasına
                  öncülük etti. Yazar, Türkçenin özleşmesi ve  arınması için mücadele verdi hatta
                  bu yolda hiçbir yabancı kelime kullanmadan yazdığı yazıları da oldu. Ataç, kul-
                  landığı devrik cümlelerle ve kendine özgü anlatım tarzıyla yeni bir dil ve anlatım biçimi oluşturdu.
                  Yunan, Latin, Fransız, Rus klasiklerinden birçok çeviri yaptı. Yazarın Günlerin Getirdiği, Karalama
                  Defteri, Sözden Söze, Söz Arasında, Okuruma Mektuplar, Günce eserlerinden bazılarıdır.





                    DİL BİLGİSİ
                  DIL BILGISI
                  1.  Şiiri sevdiğim kadar bir şeyi sevmem… Roman, hikâye okumaya, kendilerini edebiyatçılığa kap-
                     tırmayan kişilerin yazdıkları denemeleri okumaya da bayılırım; ama onlardan ne de olsa bıkılıyor.
                     Bir romanı isterse Stendhal’in olsun, üst üste kaç kere okuyabilirsiniz. Anlattıklarını öğrendiniz
                     mi, elbette kapatacaksınız. Ancak şiiri bıkmadan defalarca okuyabilir, her okuyuşunuzda da farklı
                     duygulara yolculuk yapabilirsiniz.

                     Bu parçada vurgulanmak istenen düşünceyi aşağıya yazınız.
                     ...............................................................................................................................................

                  2.  Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki parçada, “ama” bağlacından önce noktalı virgül kulla-
                     nılmıştır. Günümüzde ama, fakat, lakin gibi bağlaçlardan önce noktalı virgülün artık kullanıl-
                     mamasını nasıl açıklarsınız?
                     Roman, hikâye okumaya, kendilerini edebiyatçılığa kaptırmayan kişilerin yazdıkları denemeleri
                     okumaya da bayılırım; ama onlardan ne de olsa bıkılıyor.





                  OKUYUNUZ


                    Aşağıda Vedat Günyol’un Sabahattin Ali’nin Hikâyeciliği ve Romancılığı adlı denemesinden bir
                  bölüm verilmiştir. Bu denemeyi okuyup denemede yazarın Sabahattin Ali ile ilgili görüşlerini
                  sınıfta sözlü olarak paylaşınız.

                    Sabahattin Ali’den söz etmenin iki yolu var. Biri, onu hikâyeci ve romancı olarak ayrı ayrı yönler-
                  den ele almak, öbürü de, ondan bir bütün olarak söz etmek. Roman, hikâye türlerine bağlı kalıp,
                  teknik farklar, biçime dokunan ayrılıklar üzerinde durulunca birinci yoldan yürümüş oluruz. Sana-
                  ta, edebiyata verdiği propaganda değeri göz önünde tutulunca da, onu özü bakımından bütün eser-
                  leriyle incelemek yerinde olur.
                    Yazar üstünde tam bir yoruma varabilmek için iki yolu da denemek gerek. Bu yazıda birinci yolu
                  deneyeceğim.

                                                                    Şükran KURDAKUL, Çağdaş Türk Edebiyatı 4








                 246
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15