Page 13 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | 6.Ünite
P. 13

DENEME




               6.  Metinde Cemil Meriç’in “dil bilinci” ile ilgili düşünceleri nelerdir? Siz bu konuda neler düşünüyor-
                   sunuz? Açıklayınız.
               7.  Metindeki anlatım biçimlerini ve düşünceyi geliştirme yollarını bularak aşağıdaki şemalara yazınız.


                    Anlatım Biçimleri                          Düşünceyi Geliştirme Yolları








               8.  Okuduğunuz metni makale türüne uyarlamak isterseniz metinde hangi değişikliklerin olabilece-
                   ğini açıklayınız.








                 YAZARIN BİYOGRAFİSİ
               BİYOGRAFİ
               CEMİL MERİÇ (1916-1987): Cumhuriyet Dönemi yazarlarındandır. Hatay’da
               doğan yazar, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yabancı Diller Okulunda
               okudu. Gözlerindeki rahatsızlık onun okuma sevdasına engel olamadı. Gözle-
               rindeki miyobun artması ile gözlerini kaybeden sanatçı, görememeyi bir fe-
               laket olarak değil eser oluşturma sürecini destekleyen bir olgu olarak gördü.
               Kültürel gelenekleri sonuna kadar savunan Cemil Meriç, Doğu ile Batı kültür-
               lerini eserlerinde buluşturdu. Dil konusuna çok önem veren sanatçı bir süre
               Fransızca öğretmenliği yaptı. Makale ve araştırmalarıyla tanınan yazar, Balzac
               (Balzak) ve Victor Hugo’dan (Viktor Hügo) eserler çevirdi; inceleme yazıları
               yazdı. Hint Edebiyatı, Bu Ülke, Umrandan Uygarlığa gibi eserleri; onun Do-
               ğu-Batı kültürlerini yorumladığı, fikir adamı yanının öne çıktığı eserleridir.
               Denemelerini Mağaradakiler adlı kitapta topladı. Cemil Meriç’in Kırk Ambar, Bir Facianın Hikâyesi,
               Işık Doğudan Gelir eserlerinden bazılarıdır. Ölümünden sonra günlükleri Jurnal 1 ve Jurnal 2 adıyla
               basıldı.








                 DİL BİLGİSİ


               1.  Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki parçada  anlatılmak istenen düşünce nedir? Açıklayınız.
                   Güzel sabahları kucaklayan sis gibi güzel eserleri saran bu sis de tabiî. Düşünceye cazip ve par-
                   lak bir biçim vermek küçültür düşünceyi. Büyük yazar içinden gelen sesi olduğu gibi haykırandır.
                   Kelimeleri kullanırken avamın hoşuna gidip gitmeyeceğini düşünmez. Derin bir düşünceyi anla-
                   mak, o düşünceyi kavradığımız anda derin bir düşünceye sahip olmaktır. Kendi içine, kendi kal-
                   bine inmektir. Nesneleri bulutlar arkasından görürüz. Düşünmek bu sisleri yırtarak aydınlığa var-
                   maktır.
               2.  Metinde geçen “yazar da tıpkı benim gibi düşünmüş” cümlesindeki tırnak işaretinin kullanım
                   amacını açıklayınız. Metinde bu kullanıma benzer cümleler bularak bu cümlelerin altını çiziniz.








                                                                                                    249
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18