Page 20 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 - Ünite 4
P. 20
4. Ünite
SÖZLÜ İLETİŞİM ÇALIŞMALARI
a. Sözlü İletişim Tür ve Tekniklerini Tanıma
Dinleme Türleri
Dinleme; sözlü iletileri işitme, anlamlandırma ve sözlü iletilere
tepkide bulunma sürecidir. Dinleyici, amacına uygun dinleme tek-
! niklerini kullanır. Başlıca dinleme türleri şunlardır:
Aktif Dinleme: Jest ve mimiklerle dinleyicinin konuşmacıya de-
ğer verdiğini hissettirdiği dinleme şeklidir. Bu dinlemede dinleyen
Dinleme sırasında baş-
ka bir işle uğraşılmaz, aktiftir. Dinleme sırasında başka bir işle uğraşılmaz, konuşmacıyla
konuşmacıyla göz teması göz teması kurulur. Zaman zaman konuşmacıya sorular yöneltilir. Bu
kurulur. geri bildirimler yoluyla konuşmacı mesajlarının alınıp alınmadığını
kontrol eder.
Pasif Dinleme: Dinleyicinin sözlü tepkide bulunmadığı, konuşu-
lanı sessizce dinlediği dinleme çeşididir. Dinleyicinin dinledikleriyle
ilgili zihinsel faaliyetlerini etkinleştirmek amaçlanır. Dinleyicinin ses-
sizliği, konuşmacıya söylediklerinin kabul gördüğü izlenimi verir. Bu
dinlemede konuşmacı dinleyenin kendisini anlayıp anlamadığı ko-
nusunda kesin bir düşünceye ulaşamaz.
Not Alarak Dinleme: Dinlenenlerin unutulmasını önlemeye dönük olarak kısa not almayla des-
teklenmiş dinleme çeşididir. Konuşulanların hatırda kalması ve daha kolay anlaşılması için konuşu-
lanlar, not alınarak dinlenir. Bu tür dinlemede dinleyici; konuşmanın ana düşüncesini, önemli buldu-
ğu bölümleri, güzel sözleri hatırlamak için not alır.
Empati Kurarak Dinleme: Dinleyenin, kendisini konuşanın yerine koyarak konuşmacının neler
hissettiğini, sözlerinin hangi deneyimleri yansıttığını anlamaya yönelik dinleme çeşididir. Dinleyici bir
süreliğine kendi duygu ve düşüncelerinden uzaklaşarak olayları karşısındakinin bakış açısıyla değer-
lendirir. Bu durum, önyargılı dinlemeyi engeller.
132