Page 22 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 - Ünite 4
P. 22
4. Ünite
Etkili dinlemede sözel mesajlar dinlenir, sözel olmayan mesaj-
lar izlenir. Konuşmacının söylediklerini dinlerken beden hareketle-
ri, yüz ifadeleri, sesindeki değişmeler, vücut tepkileri izlenir.
Etkili dinleme bir hazırlık sürecini gerektirir. Bu süreçte dinle-
meye zihinsel ve fiziksel olarak hazırlık yapılır, görsel ve işitsel araç-
lar kullanılır.
! sürecinde dikkat önemlidir. Dinleyicinin dikkati, konuşmacının
Hazırlık yapıldıktan sonra dinleme sürecine geçilir. Dinleme
anlattıklarına yönelir. Dinleyici, konu akışını takip eder, bilmediği
sözcüklerin anlamını dinleme sırasında tahmin eder.
Dinleyici, konuşma sü-
resince aktif bir dinleme Dinleme esnasında konuşmacıyla empati kurulmalı ve yargıla-
içinde olmalıdır. yıcı davranışlardan kaçınılmalıdır. Konuşmacının anlattıkları dinle-
yicinin kendi ifadeleriyle özetlenmelidir. Konuşmanın konusu ve
ana düşüncesi tespit edilmeli, konuşmadaki açık ve örtük iletiler
belirlenmelidir.
Etkili dinlemede konuşmacının sözü kesilmemelidir. Sorular
konuşmanın sonuna saklanmalıdır. Gözler konuşmacıyı takip et-
meli, not alınmalıdır. Dinleyici, rahat olduğunu konuşmacıya his-
settirmelidir.
b. Sözlü İletişim Uygulamaları
1. Sözlü İletişim Tür ve Tekniklerini Tanıma bölümünde verilen bilgilerden yararlanarak etkili dinleme
çalışmaları yapınız.
2. Yazdığınız masal / fablları sınıfta sununuz.
3. Çizgi film hâline getirilmiş bir fabl izleyiniz.
134