Page 22 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 - Ünite 4
P. 22

4.  Ünite




                                                 Etkili dinlemede sözel mesajlar dinlenir, sözel olmayan mesaj-
                                              lar izlenir. Konuşmacının söylediklerini dinlerken beden hareketle-
                                              ri, yüz ifadeleri, sesindeki değişmeler, vücut tepkileri izlenir.
                                                 Etkili dinleme bir hazırlık sürecini gerektirir. Bu süreçte dinle-
                                              meye zihinsel ve fiziksel olarak hazırlık yapılır, görsel ve işitsel araç-
                                              lar kullanılır.
               !                              sürecinde dikkat önemlidir. Dinleyicinin  dikkati, konuşmacının
                                                 Hazırlık yapıldıktan sonra dinleme sürecine geçilir. Dinleme

                                              anlattıklarına yönelir. Dinleyici, konu akışını takip eder, bilmediği
                                              sözcüklerin anlamını dinleme sırasında tahmin eder.
                   Dinleyici, konuşma sü-
                 resince aktif bir dinleme       Dinleme esnasında konuşmacıyla empati kurulmalı ve yargıla-
                 içinde olmalıdır.            yıcı davranışlardan kaçınılmalıdır. Konuşmacının anlattıkları dinle-
                                              yicinin kendi ifadeleriyle özetlenmelidir. Konuşmanın konusu ve
                                              ana düşüncesi tespit edilmeli, konuşmadaki açık ve örtük iletiler
                                              belirlenmelidir.

                                                 Etkili dinlemede konuşmacının sözü kesilmemelidir. Sorular
                                              konuşmanın sonuna saklanmalıdır. Gözler konuşmacıyı takip et-
                                              meli, not alınmalıdır. Dinleyici, rahat olduğunu konuşmacıya his-
                                              settirmelidir.


                  b.  Sözlü İletişim Uygulamaları



                1. Sözlü İletişim Tür ve Tekniklerini Tanıma bölümünde verilen bilgilerden yararlanarak etkili dinleme
                  çalışmaları yapınız.
                2. Yazdığınız masal / fablları sınıfta sununuz.
                3. Çizgi film hâline getirilmiş bir fabl izleyiniz.





































      134
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27