Page 17 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 - Ünite 4
P. 17
Masal / Fabl
Metin ve Türle İlgili Açıklamalar
Aslanla Fare, kurmaca bir gerçeklikle, eğitici amaç gözetilerek yazılmış manzum bir fabldır. Eserde
insanlar arasında geçebilecek olaylar, sembolik kahramanlar aracılığıyla aktarılmıştır. Yer ve zaman
ikinci plandadır. Yalın bir dille yazılan fablda teşhis ve intak sanatları ile anlatma tekniğinden ve öykü-
leyici anlatım biçiminden yararlanılmıştır.
Fabl Planı
Fabllar; serim, düğüm, çözüm ve öğüt bölümlerinden oluşur.
Serim: Kişiler kısaca tanıtılır, olayın geçtiği çevre belirtilir, olay başlatılır.
Düğüm: Çatışma ortaya konur ve olay düğümlenir. Olayın ayrıntılarına girilir. Merak duygusu yo-
ğunluk kazanır.
Çözüm: Düğüm çözülür, çatışma sona erer. Olay genellikle beklenmedik bir sonuca bağlanır.
Öğüt: Olayla ilgili ana fikir öğüt biçiminde verilir. Bu öğüt daha çok bir atasözü ile ortaya konur.
Metni Anlama ve Çözümleme
1. Aslanla Fare adlı fablın konusunu ve temasını bulunuz.
2. Fabllarda verilen mesajların genelgeçer olması bu türün hangi özelliğini gösterir? Açıklayınız.
3. La Fontaine’den alınan fablın bölümlerini (serim, düğüm, çözüm, öğüt) gösteriniz.
4. Metinde anlatıcı ve bakış açısının işlevini belirleyiniz.
5. Harnâme ile Aslanla Fare metinlerini tür, biçim, içerik ve anlatım teknikleri bakımından karşılaştırınız.
6. Masal ve fabl türlerini karşılaştırarak tablodaki boşlukları doldurunuz.
Masal Fabl
Masalların çoğu sonradan yazıya geçirilmiştir.
Fabllar genellikle manzum şekildedir.
Masallar genellikle bir tekerlemeyle başlar.
Fabllarda öğüt bölümü vardır.
Yazarın Biyografisi
La Fontaine (1621-1695): Jean de La Fontaine, Fransa’da dünya-
ya geldi, hukuk eğitimi aldı, fabllarıyla tanındı. Evrensel insan özellik-
lerini yansıtmadaki başarısı nedeniyle birçok dile çevrilen fabllarında
klasisizm akımının özellikleri görülür. Çocukluğu ve gençliği dağlar-
da, kırlarda, ormanlarda geçen La Fontaine’in fabllarında kahraman-
lar çoğunlukla hayvanlar arasından seçilmiştir. La Fontaine
(1621-1695)
129