Page 17 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 - Ünite 4
P. 17

Masal / Fabl




                  Metin ve Türle İlgili Açıklamalar

                  Aslanla Fare, kurmaca bir gerçeklikle, eğitici amaç gözetilerek yazılmış manzum bir fabldır. Eserde
               insanlar arasında geçebilecek olaylar, sembolik kahramanlar aracılığıyla aktarılmıştır. Yer ve zaman
               ikinci plandadır. Yalın bir dille yazılan fablda teşhis ve intak sanatları ile anlatma tekniğinden ve öykü-
               leyici anlatım biçiminden yararlanılmıştır.


                  Fabl Planı

                  Fabllar;  serim, düğüm, çözüm ve öğüt bölümlerinden oluşur.

                  Serim: Kişiler kısaca tanıtılır, olayın geçtiği çevre belirtilir, olay başlatılır.
                  Düğüm: Çatışma ortaya konur ve olay düğümlenir.  Olayın ayrıntılarına girilir. Merak duygusu yo-
               ğunluk kazanır.
                  Çözüm: Düğüm çözülür, çatışma sona erer. Olay genellikle beklenmedik bir sonuca bağlanır.

                  Öğüt: Olayla ilgili ana fikir öğüt biçiminde verilir. Bu öğüt daha çok bir atasözü ile ortaya konur.

                  Metni Anlama ve Çözümleme

                1. Aslanla Fare adlı fablın konusunu ve temasını bulunuz.

                2. Fabllarda verilen mesajların genelgeçer olması bu türün hangi özelliğini gösterir? Açıklayınız.
                3. La Fontaine’den alınan fablın bölümlerini (serim, düğüm, çözüm, öğüt) gösteriniz.

                4. Metinde anlatıcı ve bakış açısının işlevini belirleyiniz.
                5. Harnâme ile Aslanla Fare metinlerini tür, biçim, içerik ve anlatım teknikleri bakımından karşılaştırınız.

                6. Masal ve fabl türlerini karşılaştırarak tablodaki boşlukları doldurunuz.

                                   Masal                                         Fabl


                Masalların çoğu sonradan yazıya geçirilmiştir.


                                                             Fabllar genellikle manzum şekildedir.


                Masallar genellikle bir tekerlemeyle başlar.


                                                             Fabllarda öğüt bölümü vardır.





                  Yazarın Biyografisi
                   La Fontaine (1621-1695): Jean de La Fontaine, Fransa’da dünya-
               ya geldi, hukuk eğitimi aldı, fabllarıyla tanındı. Evrensel insan özellik-
               lerini yansıtmadaki başarısı nedeniyle birçok dile çevrilen fabllarında
               klasisizm akımının özellikleri görülür. Çocukluğu ve gençliği dağlar-
               da, kırlarda, ormanlarda geçen La Fontaine’in fabllarında kahraman-
               lar çoğunlukla hayvanlar arasından seçilmiştir.                            La Fontaine
                                                                                         (1621-1695)



                                                                                                               129
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22