Page 17 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | 6.Ünite
P. 17

Tiyatro




                  Görümce — Ne bileyim?!.. (Geline taş atarak) Ben başkaları gibi görmediğim rüyaları gördüm
               diye uydurmam da!.. Olur, da inanmazsınız sandım!
                  Kaynana — İnanırız, o bakımdan en küçük bir tasan olmasın! Sen şimdi söyle bakalım, akşam
               ne tarafından yattın?

                  Görümce — Sağdan galiba!..
                  Kaynana — Çok iyi, çok iyi! Sağdandır elbet!..

                  Görümce — (Şüpheye düşer) Soldan galiba?!..
                  Kaynana — Soldan olamaz. Sağdandır. Lafını değiştirme!..

                  Görümce — Ama tarak tam ortasından kırıldı!..
                  Kaynana — Elbette! Elbette ortasından kırılacak! Ortasından kırıldığı iyidir! Sabah ne yandan
               kalktın?
                  Görümce — Sağdan galiba!..

                  Kaynana — Gördün mü? Bu güzel işte!.. Yüreğini hiç bozma! Bugün yüzüne gülenlere dikkât
               et! Sana mutlaka bir haberleri var. Bugün kısmetin etrafında dolaşıyor! Rüya dediğin neye yorar-
               san ona çıkar! Sakın yüreğini bozma! Mutlaka yola çıkacaksın!..

                  Görümce — Ama tarak niye ortasından kırıldı acaba?
                  Kaynana — Niye kırılmasın? Kısmetin çiftleşecek de ondan! Bunu anlamayacak ne var?!..

                  Gelin — Bakalım kim önce yola çıkacak?
                  (...)

                  Gelinin korktuğu başına gelir. Eşi, getirdiği ciğeri kediye kaptırdığını düşündüğü karısını boşayıp
               boşayamayacağını sormak için imamı çağırır. Daha sonra gerçek ortaya çıkar, tel dolabı gece bak-
               lava yemek için mutfağa giren kayınbabanın açık bıraktığı anlaşılır. Böylece gelin de boşanmaktan
               kurtulur.
                                                                       Necati Cumalı, Bütün Oyunları: 1



                  Metin ve Türle İlgili Açıklamalar

                  Komedi (Komedya): Kişilerin ve toplumun aksayan yönlerini güldürücü ögelerle iç içe yansıtan
               tiyatro türüdür. Korkaklık, cimrilik, dalkavukluk gibi huy ve davranışlar abartılarak seyirciyi güldürür-
               ken düşündürmek amaçlanır. Konular günlük yaşamdan alınır. Kahramanlar, halk kesiminden kimse-
               lerdir. Üç birlik kuralına uyulur. Kaba şakalar, söz oyunları, imalar önemli yer tutar. Öldürme, yaralama
               gibi olaylar sahnede canlandırılır. Manzum olarak yazılır, beş perdeden oluşur, aralıksız oynanır. Koro
               ve diyalog bölümlerinden oluşur. Koro perde görevini üstlenir. Komedinin en önemli temsilcileri Eski
               Yunan edebiyatında Aristophanes (Aristofanes) ve XVII. yüzyıl Fransız edebiyatında Molière’dir. Bu-
               günkü komedilerde klasik komediye özgü kurallar uygulanmamaktadır.
                  Komedi; karakter komedisi, töre komedisi, entrika komedisi gibi türlere ayrılır.

                  Karakter Komedisi: Günlük yaşamda her zaman rastlanabilecek insan kusurlarını belli tiplerden
               hareketle konu edinen komedi türüdür.
                  Töre Komedisi: Bazı töre ve gelenekleri eleştirel bir tutumla yansıtan komedi türüdür.

                  Entrika Komedisi: Olayların seyircide merak uyandıracak şekilde düzenlenmesiyle güldürmek-
               ten başka bir amaç gözetilmeyen komedi türüdür.




                                                                                                               187
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22