Page 19 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | 6.Ünite
P. 19

Tiyatro




                  Etkinlik

                  VİCDANİ — Ben kapağı pırlantalı altın bir saat buldum.
                  POLİS — (İyice uyanmıştır.) Ne dedin? Ne dedin? Bu saati nerden buldun? (Zabıt tutmaya başlamıştır.)
                  VİCDANİ — Gülhane Parkında buldum.

                  POLİS — Nasıl buldun?
                  VİCDANİ — Yürürken ayağıma takıldı, buldum.
                  POLİS — Ne vakit buldun?
                  VİCDANİ — Akşamüzeri ezan vakti buldum.

                  POLİS — Nasıl bir saat buldun?
                  VİCDANİ — Kapağı pırlantalı altın bir saat buldum.
                  (...)

                  POLİS — Nerde?
                  VİCDANİ —  Gülhane’de.
                  POLİS — Ne vakit?
                  VİCDANİ — Akşamüzeri.
                                                                 Haldun Taner’in Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım
                  POLİS — Nasıl?                                           adlı oyunundan bir sahne
                  VİCDANİ — Gözüme takıldı.
                  POLİS — Tamam! Yakaladım. İfadende mübayenet (çelişki) var.

                  VİCDANİ — Şey, ayağıma takıldı diyecekken gözüme demişim.
                  POLİS — Göz nerde, ayak nerde. Sen onu benim kalpağıma anlat.
                                                             Haldun Taner, Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım
                a. Yukarıdaki metin hangi tür tiyatrodan alınmış olabilir? Nedenleriyle açıklayınız.
                b. Bu metindeki mizahi ögeleri belirleyiniz.



                  Yazarın Biyografisi

                  Necati Cumalı (1921-2001): Florina’da doğdu. İzmir Atatürk Lise-
               sinden sonra Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesini bitirdi. Çeşitli me-
               muriyet görevlerinde bulundu, avukatlık yaptı. Hikâye, roman, tiyat-
               ro, şiir, günlük ve deneme türünde eserler verdi. Yazdıklarıyla ödüller
               kazandı.
                  Cumalı; hikâye, roman ve oyunlarında toplumcu gerçekçi bir tu-
               tum sergilemiştir. Oyun konularını genellikle folklordan, ekonomik
               ve sosyal sorunlar ile kadının yaşadığı sorunlardan almış; bazı oyun-
               larında ise aşkı ve bireyin psikolojik dünyasını yansıtmıştır. Aynı za-
               manda bir avukat olan sanatçı, mesleği gereği çok farklı kişi ve olaya
               tanık olma imkânı bulmuş; eserlerinde bu gözlemlerinden geniş öl-
               çüde yararlanmıştır. Hikâye türündeki Susuz Yaz, Dilâ Hanım; roman       Necati Cumalı
               türündeki Tütün Zamanı; tiyatro türündeki Boş Beşik, Mine, Nalınlar,     (1921-2001)
               Derya Gülü, Yaralı Geyik, Masalar, Kaynana Ciğeri, Devetabanı sanatçı-
               nın tanınmış eserlerindendir.




                                                                                                               189
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24