Page 114 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 114

Yönetim Bilimi




                    3.3.DENETLEME

                     Denetleme, örgütün amaçlarına ulaşıp ulaşmadığını veya ne ölçüde ulaş-
                     tığını araştırmak ve amaçlardan sapmalar olduğunda düzeltici tedbirleri al-
                     maktır. Yönetim süreci, planlama ile başlar ve denetleme süreciyle tamam-
                     lanır. İşletmelerin amaçlarına ulaşmaları ve başarılı olmaları, iyi bir yönetim
                     sistemine sahip olmalarına bağlıdır. Planlamada başarılı olmak ve en uygun
                     planı yapmak yeterli değildir. Aynı zamanda planın ne ölçüde başarılı oldu-
                     ğunu ve hatalar varsa bunların nereden kaynaklandığını bulmak gerekir.

                     3.3.1. Denetim Türleri
                        1.   İleriye Dönük Denetim: Kullanılacak girdilerin (ürün için gerekli ham
                           madde vb.)  denetlenmesiyle hataları en aza indirmeyi amaçlar. Amaç,
                           girdi kalitesini yükseltmektir. Bu denetime önleyici denetim de denir.
                        2.  Eş Zamanlı Denetim: Birbirleri ile bağlantılı çalışmaların her aşama-
                           sındaki işler izlenir. Sorunlar belirlenir ve çözülmeye çalışılır.
                        3.  Geriye Yönelik Denetim: Çalışma sonuçlarına ve yapılan hizmetin
                           kalitesine göre iş bittikten sonra yapılan denetimdir.


                     3.3.2. Denetimin Amacı ve Yönetime Katkıları
                     Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısı’nda denetim, “Kamu kurum ve ku-
                     ruluşlarının faaliyet ve işlemlerinde hataların önlenmesine yardımcı olmak,
                     çalışanların  ve  kuruluşların  gelişmesine,  yönetim  ve  kontrol  sistemlerinin
                     geçerli, güvenilir ve tutarlı hâle gelmesine rehberlik etmek amacıyla; hizmet-
                     lerin süreç ve sonuçlarını mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedefle-
                     re, performans ölçütlerine ve kalite standartlarına göre; tarafsız olarak ana-
                     liz etmek, karşılaştırmak ve ölçmek; kanıtlara dayalı olarak değerlendirmek,
                     elde edilen sonuçları rapor hâline getirerek ilgililere duyurmaktır.” şeklinde
                     ifade edilmektedir (Görsel 3.28).  Buna göre denetimin amaçları,
                        •  İşleyişteki hataları önlemek
                        •  Örgütün gelişmesini sağlamak
                        •  Çalışanların,kendilerini  geliş-
                           tirmelerine imkân tanımaktır.

                     Yönetim ve denetim  birbirini  bes-
                     ler. İyi bir yönetim ve iyi bir denetim
                     sisteminin  oluşturulması  sistemin
                     sürekliliğini  korumasında  çok  bü-
                     yük  etkendir.  Çünkü  denetimle,  ör-
                     gütün amaçlarına ulaşıp ulaşmadığı
                     ya da hedeflerinden bir sapma olup
                     olmadığı  kontrol  edilebilir.  Var  olan
                     sorunlar fark edilir ve büyük bir kri-
                                                                                  Görsel 3.28: Denetim
                     ze  dönüşmeden  sorunun  giderilmesi
                     sağlanabilir.
            112
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119