Page 32 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 32

Yönetim Bilimi




                     1.3.3. Kamu ve İşletme Yönetiminin Ortak Noktaları

                     Öncelikle her iki alan da insan kaynakları, mali yönetim, örgütün yapı ve
                     işleyişini  idare  etme,  program  ve  yöntem  geliştirme  gibi  dört  temel  işlev
                     yürütürler.  Ancak  özellikle  son  dönemlerde  gelişen  ve  değişen  yapılar
                     sebebiyle kamu ve işletme yönetiminin ortak noktaları artmaktadır. Kamu
                     yönetimi,  işletme  yönetimi  ile  ilgili  araştırmalardan  faydalanmakta  ve
                     işletmelerde kullanılan toplam kalite, performans, insan kaynakları yönetimi
                     ile  stratejik  yönetim  gibi  kavram  ve  anlayışları  benimsemektedir.  Ayrıca
                     mühendis,  doktor  ve  iktisatçı  gibi  uzmanlar,  ister  özel  kesimde  isterse
                     kamuda  çalışsınlar,  işlerini  yürütürken  aynı  bilgileri,  usulleri  ve  teknikleri
                     kullanırlar.



                     1.3.4.  Kamu ve İşletme Yönetiminin Farklı Noktaları
                     Son dönemlerde ortak noktaları artmasına rağmen kamu yönetimi ve iş-
                     letme yönetimi arasında, yapı ve işleyişten kaynaklanan temel bazı farklı-
                     lıklar bulunmaktadır:

                     1. Kamu yönetiminin örgüt yapısı, görev ve yetkileri, personelin seçimi,
                        mal ve hizmet satın alması gibi neredeyse bütün unsurları çok sayıda
                        ayrıntılı  kuralla  belirlenmiştir.  Özel  kesimdeki  yasal  düzenlemeler  ise
                        daha genel niteliktedir ve kamu yönetimindeki kadar çok değildir.

                     2. Kamu yönetimi, siyasi sistemin yapısına göre üst düzey yöneticilere,
                        kurumlara ve halka karşı sorumludur. Bu sebeple kamu yöneticileri tek
                        başlarına karar alamazlar. İşletme yönetimini kapsayan kural ve kanun-
                        lar ise kamu yönetiminden daha esnek bir yapıdadır ve işletme yöneti-
                        minin karar alma süreci, kendi içinde gerçekleşir.

                     3. Kamunun sunduğu hizmetlerde temel amaç, ülkenin tamamına ya da
                        belli bölgelerine faydalı olmaktır. Bu bağlamda kamu yönetiminin temel
                        amacı “kamu yararı”na uygun hizmet vermektir.  İşletme yönetiminde
                        ise işletmeler, halkın genel arzularına uyup uymamakta ya da başkala-
                        rının değerlerine önem verip vermemekte tamamıyla serbesttir. Çünkü
                        işletmelerin amacı kâr elde etmek ya da sosyal bir değişiklik gerçekleş-
                        tirmektir.

                     4. Kamu yönetiminde karşılıklı anlaşma esasına uygun bir hizmet anlayışı
                        yoktur. Kamu yöneticisi, amacını gerçekleştirmek için kamusal gücün-
                        den faydalanabilir ve karşı tarafın bunu onaylamasını beklemeden tek
                        taraflı uygulamalar yapabilir. Özel işletmelerde ise müşterinin isteme-
                        diği bir şeyi yaptırma anlayışı yoktur. Uygulamalar karşılıklı anlaşmaya
                        bağlıdır.

                     5. Kamu hizmetlerindeki verimlilik anlayışı ile özel işletmelerdeki verimlilik
                        anlayışı farklıdır. Kamu kurumlarında hizmetin kaliteli olmasına bakılır-
                        ken özel işletmeler kâr amacıyla hareket ederler.
            30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37