Page 37 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 37

Yönetim Bilimine Giriş





              Okuma Parçası

              Aşağıdaki metni okuduktan sonra, Enderun Mektebi ile ilgili öğren-
              diklerinizi paylaşınız.

                   Enderun Mektebi


              Osmanlı  Devleti’nde  II.  Murat
              zamanında  Edirne  Sarayı’nda
              kurulan  ve  Fatih  Sultan  Meh-
              met  Dönemi’nde  geliştirilen
              Enderun  Mektebi,  XV.  yüzyıl
              ortalarından  itibaren  medrese
              dışında en önemli resmî eğitim
              kurumu  niteliği  taşır.  Mülki  ve
              askerî  idarecilerin  yetiştirildiği
                                                                Görsel 1.23: Enderun Mektebi
              bu mektep, Osmanlı bürokrasi-
              sine gerekli insan gücü kaynağını oluşturmak için kurulmuştur. Bu niteliği ile
              idari ve siyasi hedeflerin tayininde, devletin ana kurumlarının işleyişinde önemli
              bir yere sahip olmuştur. Böyle bir kurumun oluşturulmasının esas hedefi, askerî
              temele dayanan Osmanlı Devleti’ne yetenekli kumandan yetiştirmek ve devam-
              lı büyüyen ülkenin farklı din, dil ve kültürlere mensup kitlelerini idare edecek
              sağlam yönetici kadroları sağlamaktı.
              Çalışma sistemi, programı ve işleyişi göz önünde tutulursa Enderun’un bir mek-
              tepten ziyade çeşitli hünerlerin, sanatların, idari ve siyasi bilgilerin uygulamalı
              olarak öğretildiği, yeteneklerin belirlendiği bir kurs ve staj yeri olduğu söylene-
              bilir (Görsel 1.23).
              Enderun’da  başından  sonuna  kadar  titizlikle uyulan  ilkelerden  biri çıkma  idi.
              Eğitiminde başarı ve ilerleme gösteremeyenler, buradan alınıp ordunun çeşitli
              kademelerine verilirdi. Böylece ancak üstün başarı gösterenler eğitim süresini
              tamamlayabilirdi. Enderun sisteminde önemle üzerinde durulan bir diğer ilke de
              kültürün etkili bir şekilde verilmesiydi. Çok değişik ırk ve dinî kökenlerden gelen
              gençler, İslam Türk kültürü içerisinde yetiştiriliyordu. Enderun eğitiminin temel
              prensiplerinden biri de disiplindi. Eğitimine devam eden gencin her hareketinin
              ölçülü olması gerekiyordu. Bu disiplin, gençlerin sabırlı, dayanıklı, saygılı, alçak
              gönüllü olmalarını sağlardı.  Gençlerin, yeteneklerine göre her türlü makama
              ulaşabileceklerini  bilmeleri,  onların  prensiplere  uymalarını  sağlar  ve  çalışma
              azimlerini arttırırdı.
              Enderun  gençlerinin  içinde  bulunduğu  çevre  de  onların  bilgi  ve  görgülerinin
              artmasına yardımcı oluyordu. Gerek merkezde gerekse eyaletlerde çeşitli se-
              viyelerde hizmet gören vezir, beylerbeyi, sancak beyi ve diğer idari görevliler
              genellikle bu kurumdan yetişmiş kimselerdir.
              Enderun, tamamen farklı metotlara ve hedeflere dayanan medrese ile karşı-
              laştırıldığında hedefine ulaşma açısından daha başarılıdır. Enderun’un sıkı bir
              disipline dayanan, başarı ve yeteneği yükseltmeyi hedefleyen yapısı, bu kuru-
              mu devletin en başarılı eğitim kurumu hâline getirmiştir. Nitekim Batılı birçok
              gözlemci ve uzun yıllar İstanbul’da kalmış elçiler, medreseden ziyade Enderun
              eğitimiyle ilgilenmişler ve bu kurum için daima övgü dolu sözler söylemişlerdir.

                                                               (Kısaltılarak düzenlenmiştir.)
                                      “Enderun Mektebi”, İslâm Ansiklopedisi, İstanbul, TDV


                                                                                                  35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42