Page 40 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 40

Yönetim Bilimi



                     a) Klasik Yönetim Anlayışı:

                     Yönetimin,  günümüz  anlamında  bilimsel  gelişiminin  19.  yüzyılda,  “Klasik
                     Yönetim Anlayışı”yla başladığı kabul edilir. Yönetim düşünceleri ve uygula-
                     maları üzerinde etkili olan bu anlayış,  James Watt’ın (Ceyms  Vat) 1778’de
                     kullanılabilir ilk buhar makinesini yaparak başlattığı Sanayi Devrimi’nden II.
                     Dünya Savaşı’na kadar sürer.
                     Klasik  yönetim  düşüncesinin  Amerika’daki  öncüsü  Taylor  (Teylır),  Fran-
                     sa’daki öncüsü Fayol (Fayol), Almanya’daki öncüsü Max Weber’dir (Maks
                     Veber). Klasik yönetim düşüncesini oluşturan yaklaşımların temel amacı,
                     rasyonellik kavramını somutlaştıracak metotlar geliştirerek işletmelerde bi-
                     limsel ölçütlere dayalı etkin ve verimli bir düzen oluşturmaktır.
                     Mal ve hizmet sürecinde hızla gelişen makineleşme, klasik yönetim anlayı-
                     şına sahip kuramcıları iş gücü alanında yeni anlayışlara yöneltmiştir. Örgüt-
                     sel etkinlik ve verimliliğin artırılması için personel seçimi, çalışma sistemi
                     ile sıkı bir denetim ve ceza sistemi yürürlüğe konmuştur. İnsanın sosyal ve
                     psikolojik yönleri, klasik yönetim düşüncesinde tamamen göz ardı edilmiştir.
                     Bu anlayışta insan, makinenin bir parçası gibi görülür, standartlaştırılmıştır;
                     biri diğerinin yerine kolayca geçebilir.







                Thomas Woodrow Wilson

                [T amıs Vudrov Vilsın (1856-1924)]

             Woodrow  Wilson,  klasik  yönetim  anlayı-
             şının Amerika’daki  ilk  temsilcilerindendir.
             Wilson,  1887’de  yayınladığı  makalede
             insanların doğuştan iyi bir yönetici olarak
             yaratılmadıklarını, yönetim sanatı ve ilmi-
             nin ancak öğrenme yolu ile kazanılacağını

             öne sürmüştür (Görsel 1.26). Wilson, eği-
             timin iyi yöneticiler yetiştirmede önemli bir
             rol üstlendiğini, insan yetiştirme sisteminin
             başarılı olmasının eğitimin en alt kademe-
             den en üst kademeye kadar yaygınlaştı-
             rılmasıyla  mümkün  olacağını  ve  eğitim
             yöneticisinin  yönetim  alanında  yetiştiril-
                                                                   Görsel 1.26: Thomas Woodrow Wilson
             mesine bağlı olduğunu belirtmiştir.





            38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45