Page 58 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 58

Yönetim Bilimi




                     Karar verme bir süreçtir ve bu süreç, örgüt yapısının değişimi, örgüt üye-
                     lerinin amaca yönlendirilmesi, örgütle ilgili bir sorunun ortaya çıkması gibi
                     durumlarda işlemeye başlar.

                     Karar verme, yönetimin her kademesinde gerçekleşir. Alt kademedeki yö-
                     neticiler üretimin nasıl gerçekleştirileceği, üretim sürecinde yaşananlarla il-
                     gili sorunların çözümü, çalıştırılacak personelin seçimi gibi konularda karar
                     alırken daha üst kademedeki yöneticiler üretimin yeri ve ne üretileceği gibi
                     kararlar verir.

                     Günümüzde hızla değişen şartlara uyum sağlamak amacıyla karar verme
                     sorumluluğu, bütün örgüt çalışanlarıyla paylaşılır. Örgüt üyeleri, kurumun
                     amaçlarına ulaşması için yöntem, imkân ve teknikleri belirleyerek pek çok
                     seçenek ortaya  koymakla  yükümlüdür. Değerlendirmeye  alınan  bu  seçe-
                     neklerden  işletmenin  koşullarına  ve  yöneticinin  eğilimine  en  uygun  olanı
                     belirlenir.

                     Karar verme, yönetimin en önemli unsurudur çünkü yönetimle ilgili diğer
                     bütün süreçler, karar verme ile uygulanabilir. Bu sebeple yöneticinin doğru
                     kararı vermesi çok önemlidir. Ayrıca doğru karar alınmasında yöneticinin
                     yaklaşımı çok önemlidir. Duygusal yaklaşımlar, doğru karar vermeyi engel-
                     leyebilir.  Bu noktada yönetici, doğru kararı alabilmek için karar verme mo-
                     dellerinden yararlanabilir.

                        Karar verme modellerini şu şekilde gruplandırmak mümkündür:

                         •  Kişisel Karar Verme Modeli:  Yöneticinin  kendi verdiği karardır.

                         •  Danışma Modeli:  Yöneticinin uzman veya astlarına danışarak ver-
                            diği karardır.

                         •  Grupla Karar Verme Modeli: Yöneticinin grup üyelerine danışarak
                            üyelerle oy birliği ile aldığı ortak kararlardır.

                         •  Yetki Devri: Yöneticinin astlarına  belli yetkileri devrettiği modeldir.




                        Örgüt içinde yanlış karar alınmasına yol açan sebepler şöyle sıralanabilir:
                         •  Amacın iyi tanımlanmaması

                         •  Sorunun anlaşılamaması
                         •  Örgüt çalışanlarının yeterince seçenek belirleyememeleri

                         •  Yöneticinin kişisel niteliklerinden kaynaklanan yetersizliği
                         •  Zamanın doğru kullanılamaması






            56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63