Page 58 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 58
Yönetim Bilimi
Karar verme bir süreçtir ve bu süreç, örgüt yapısının değişimi, örgüt üye-
lerinin amaca yönlendirilmesi, örgütle ilgili bir sorunun ortaya çıkması gibi
durumlarda işlemeye başlar.
Karar verme, yönetimin her kademesinde gerçekleşir. Alt kademedeki yö-
neticiler üretimin nasıl gerçekleştirileceği, üretim sürecinde yaşananlarla il-
gili sorunların çözümü, çalıştırılacak personelin seçimi gibi konularda karar
alırken daha üst kademedeki yöneticiler üretimin yeri ve ne üretileceği gibi
kararlar verir.
Günümüzde hızla değişen şartlara uyum sağlamak amacıyla karar verme
sorumluluğu, bütün örgüt çalışanlarıyla paylaşılır. Örgüt üyeleri, kurumun
amaçlarına ulaşması için yöntem, imkân ve teknikleri belirleyerek pek çok
seçenek ortaya koymakla yükümlüdür. Değerlendirmeye alınan bu seçe-
neklerden işletmenin koşullarına ve yöneticinin eğilimine en uygun olanı
belirlenir.
Karar verme, yönetimin en önemli unsurudur çünkü yönetimle ilgili diğer
bütün süreçler, karar verme ile uygulanabilir. Bu sebeple yöneticinin doğru
kararı vermesi çok önemlidir. Ayrıca doğru karar alınmasında yöneticinin
yaklaşımı çok önemlidir. Duygusal yaklaşımlar, doğru karar vermeyi engel-
leyebilir. Bu noktada yönetici, doğru kararı alabilmek için karar verme mo-
dellerinden yararlanabilir.
Karar verme modellerini şu şekilde gruplandırmak mümkündür:
• Kişisel Karar Verme Modeli: Yöneticinin kendi verdiği karardır.
• Danışma Modeli: Yöneticinin uzman veya astlarına danışarak ver-
diği karardır.
• Grupla Karar Verme Modeli: Yöneticinin grup üyelerine danışarak
üyelerle oy birliği ile aldığı ortak kararlardır.
• Yetki Devri: Yöneticinin astlarına belli yetkileri devrettiği modeldir.
Örgüt içinde yanlış karar alınmasına yol açan sebepler şöyle sıralanabilir:
• Amacın iyi tanımlanmaması
• Sorunun anlaşılamaması
• Örgüt çalışanlarının yeterince seçenek belirleyememeleri
• Yöneticinin kişisel niteliklerinden kaynaklanan yetersizliği
• Zamanın doğru kullanılamaması
56