Page 63 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 63
Yönetimin Temel Fonksiyonları 1
2.1.4. Karar Verme Süreçleri
Görsel 2.5: Karar verme süreci
• Sorunun Anlaşılması: Öncelikle karar verilecek konuda, sorunun iyi-
ce anlaşılması gerekir. Yönetici, karar vermesini gerektiren sorunun
gerçek nedenlerini bularak kararını o doğrultuda vermelidir.
• Soruna İlişkin Bilgi Toplanması: Sorunun tespitinden sonra sonuç-
larının belirlenebilmesi ve bunlara yönelik önlem alınması için sorunla
ilgili mümkün olduğunca çok bilgi toplanmalıdır.
• Bilgilerin Çözümlenmesi ve Yorumu: Sorunla ilgili bilgilerin toplan-
ması, sorunu anlamak için yeterli değildir. Bu bilgilerin gruplanması
ve analiz edilmesi de gerekir. Bu analiz süreci, güvenilir bir yöntemle
yapılmalıdır çünkü alınan her karar, bu yöntem ve sürecin ürünü ola-
caktır.
• Seçeneklerin Değerlendirilmesi: Sorunun çözümünde yöneticilerin,
karşılarına çıkacak seçenekleri iyi değerlendirmesi gerekir. Bunun
için de mantıklı değerlendirmeler yapılmalıdır.
• En Uygun Seçeneğin Bulunması: Seçenekler, her yönüyle değer-
lendirildikten sonra sorunun çözümünü sağlayacak seçenek belirlenir.
• Kararı Uygulamak: Seçeneğin belirlenmesi, karar almaktır. Alınan
kararın uygulanmasında karmaşık bir süreç tercih edilmemelidir. Böy-
lece hedefe ulaşmak kolaylaşır, zamandan da tasarruf edilmiş olunur.
• Değerlendirme: Değerlendirmenin amacı, uygulamanın başarılı olup
olmadığını görebilmektir. Böylece örgüt amaçlarına daha da yaklaşıl-
mış olunur (Görsel 2.5).
61