Page 65 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 65

Yönetimin Temel Fonksiyonları 1




            2.1.5. Planlama
            Plan, karar verme sürecinin bir ürünüdür. Çünkü plan “hedeflere ulaşmak
            için izlenmesi gereken yol ve yöntem”dir. Planlama ise bir yöneticinin gele-
            ceğe yönelik karar almasını gerektiren ve açık seçenekleri belirlemeye yar-
            dım eden bir süreçtir. Bu süreç, amaca yönelik olduğu için en uygun yöntem
            ve araçlar belirlenmelidir. Bu noktada, amaca ulaşmak için en iyi hareket
            şekli seçilir ve amaca yönelik bütün eylemler belirlenir. Bilinçli bir süreç ol-
            masından dolayı planlama da zihinsel bir faaliyettir. Planlamanın başarılı
            olması için bir planda aşağıdaki soruların yanıtı bulunmalıdır:

                                                  NE?
                                               Ulaşılmak
                                            istenen hedeflerin
                                               belirlenmesi

                                                                        NE ZAMAN?
                    NE KADAR                                       Yapılacak işlerin birbirini
                    MALİYETLE?                                      tamamlayacak şekilde
             Çalışmaların örgüte maliyeti-                          aşamalı olarak zamana
                  nin hesaplanması                                       yayılması





                                             PLAN






                     NEDEN?                                               NASIL?
                   Gerçekleştirilen                                     Çalışmalarda
               eylemin niçin yapıldığının                           izlenecek yöntemlerin
                    belirlenmesi                                        belirlenmesi




                                   KİM?                      NEREDE?
                          Örgüt çalışanları  arasında   Çalışmaların hangi bölüm ya
                                                            da mekânda
                             iş bölümü yapılması
                                                          gerçekleşeceğinin
                                                            belirlenmesi

            Şekil 2.1: Planlama süreci


            Planlamanın  yararları  şunlardır:  Öncelikle  örgüte  sistemli  düşünme  ve
            karar alma alışkanlığını getirir. Böylelikle hata payı en aza indirilir. Planla-
            ma, yönetimde birleştirici etki yaptığı için örgütte ortak çözümler ve ortak
            sorumluluklar ortaya çıkarır. Örgüt, bir benlik kazanır.
            Planlama süreci örgüte uzun süreli düşünme yeteneği getirir. Böylece örgüt
            çalışmalarına sıkıntılı zamanlar, gecikmeler vb. zarar verici etkenleri önce-
            den görüp örgüte gerekli önlemleri alma olanağı sağlar. Kontrol için gerekli
            standartlar ortaya konulur.
                                                                                                  63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70