Page 65 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 65
Yönetimin Temel Fonksiyonları 1
2.1.5. Planlama
Plan, karar verme sürecinin bir ürünüdür. Çünkü plan “hedeflere ulaşmak
için izlenmesi gereken yol ve yöntem”dir. Planlama ise bir yöneticinin gele-
ceğe yönelik karar almasını gerektiren ve açık seçenekleri belirlemeye yar-
dım eden bir süreçtir. Bu süreç, amaca yönelik olduğu için en uygun yöntem
ve araçlar belirlenmelidir. Bu noktada, amaca ulaşmak için en iyi hareket
şekli seçilir ve amaca yönelik bütün eylemler belirlenir. Bilinçli bir süreç ol-
masından dolayı planlama da zihinsel bir faaliyettir. Planlamanın başarılı
olması için bir planda aşağıdaki soruların yanıtı bulunmalıdır:
NE?
Ulaşılmak
istenen hedeflerin
belirlenmesi
NE ZAMAN?
NE KADAR Yapılacak işlerin birbirini
MALİYETLE? tamamlayacak şekilde
Çalışmaların örgüte maliyeti- aşamalı olarak zamana
nin hesaplanması yayılması
PLAN
NEDEN? NASIL?
Gerçekleştirilen Çalışmalarda
eylemin niçin yapıldığının izlenecek yöntemlerin
belirlenmesi belirlenmesi
KİM? NEREDE?
Örgüt çalışanları arasında Çalışmaların hangi bölüm ya
da mekânda
iş bölümü yapılması
gerçekleşeceğinin
belirlenmesi
Şekil 2.1: Planlama süreci
Planlamanın yararları şunlardır: Öncelikle örgüte sistemli düşünme ve
karar alma alışkanlığını getirir. Böylelikle hata payı en aza indirilir. Planla-
ma, yönetimde birleştirici etki yaptığı için örgütte ortak çözümler ve ortak
sorumluluklar ortaya çıkarır. Örgüt, bir benlik kazanır.
Planlama süreci örgüte uzun süreli düşünme yeteneği getirir. Böylece örgüt
çalışmalarına sıkıntılı zamanlar, gecikmeler vb. zarar verici etkenleri önce-
den görüp örgüte gerekli önlemleri alma olanağı sağlar. Kontrol için gerekli
standartlar ortaya konulur.
63