Page 87 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 87
Yönetimin Temel Fonksiyonları 2
3.1.3. Etkili Bir Yöneticinin Özellikleri
Bir yöneticinin etkili olabilmesi için bazı becerilere ve niteliklere sahip olması
gerekir. Ayrıca yönetici, sahip olduğu bu becerileri sürekli geliştirerek ken-
dini yenilemek zorundadır. İyi bir yöneticide bulunması gereken beceriler
şunlardır:
1. Teknik Beceri
Bir işin başarılması için gereken özel bilgi, yöntem ve teknikleri kullanma-
yı kapsar. Personelle doğrudan ilişki içinde bulunan uzman yöneticiler için
bu beceri çok önemlidir. Bu yöneticiler, çalışanlara teknik yardım ve destek
sağlamak zorundadır. Örneğin teknik bir sorunla karşılaşan işçinin bu konu-
da başvurabileceği kişi, uzman yöneticisi olacaktır. Ustabaşı da diyebilece-
ğimiz bu yöneticilerin en önemli görevi, işçilerin teknik sorunlarına yardım
etmektir. Bunu gerçekleştiremezse işçilerin gözünde otoritesini yitirecektir.
Yönetimin üst kademelerine çıkıldıkça bu becerinin önemi azalır.
2. İletişim (Haberleşme) Becerisi
Örgütün hedeflerine ulaşması için çalışanlarla kurulacak olan yazılı ya da
sözlü iletişim çok önemlidir. Çünkü bilgi sağlama ancak bu yolla mümkündür.
Yönetimin hangi kademesinde olursa olsun bir yönetici, çalışanlarıyla doğru
bir iletişim kuramazsa örgüt amaçlarını onlara benimsetemez. Böylelikle ör-
güt faaliyetlerinin amaçlar doğrultusunda gerçekleşmesini de sağlayamaz.
3. İnsan İlişkileri Becerisi
İnsanları anlayabilme, onlarla çalışabilme ve iyi ilişkiler kurma becerisidir.
Her kademedeki yönetici için gerekli bir beceridir. Ancak alt düzeydeki yö-
neticilerde daha önemlidir. Zira bu yöneticiler, örgüt çalışanlarıyla daha sıkı
bir iletişim kurmak zorundadırlar.
4. Analitik Beceri
Sorunların çözümü ve iş olanaklarının değerlendirilmesi için gereken bi-
limsel yaklaşım ve teknikleri kullanabilme becerisidir. Üst düzey yöneticiler
için çok daha önemlidir. Çünkü alt kademedeki yöneticiler koşulları önceden
oluşturulmuş, genellikle durağan ve daha önceden kestirilebilen bir ortam-
da ve belirlenmiş kurallarla çalışırlar. Üst basamak yönetimin örgüt içinde
karşılaşacağı sorunlar, karmaşıklıklar ve belirsizlikler çok daha fazladır. Bu
sorunları ve karmaşayı çözmek, belirsizlikleri ortadan kaldırmak için yöneti-
ciler değişik nicel tekniklerden yararlanırlar.
5. Karar Verme Becerisi
Karar verme yönetim süreçlerinin önemli basamaklarından biridir ve bu
sebeple iyi bir yönetici, bu beceriye sahip olmalıdır. Üst yönetim kademelerine
çıkıldıkça kararların örgüt için önemi artar. Çünkü alt düzey yöneticiler,
faaliyetlerini üst düzey yöneticilerin verdiği kararlar ışığında yürütürler.
85