Page 87 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 87

Yönetimin Temel Fonksiyonları 2




            3.1.3. Etkili Bir Yöneticinin Özellikleri
            Bir yöneticinin etkili olabilmesi için bazı becerilere ve niteliklere sahip olması
            gerekir. Ayrıca yönetici, sahip olduğu bu becerileri sürekli geliştirerek ken-
            dini yenilemek zorundadır. İyi bir yöneticide bulunması gereken beceriler
            şunlardır:

            1. Teknik Beceri
            Bir işin başarılması için gereken özel bilgi, yöntem ve teknikleri kullanma-
            yı kapsar. Personelle doğrudan ilişki içinde bulunan uzman yöneticiler için
            bu beceri çok önemlidir. Bu yöneticiler, çalışanlara teknik yardım ve destek
            sağlamak zorundadır. Örneğin teknik bir sorunla karşılaşan işçinin bu konu-
            da başvurabileceği kişi, uzman yöneticisi olacaktır. Ustabaşı da diyebilece-
            ğimiz bu yöneticilerin en önemli görevi, işçilerin teknik sorunlarına yardım
            etmektir. Bunu gerçekleştiremezse işçilerin gözünde otoritesini yitirecektir.
            Yönetimin üst kademelerine çıkıldıkça bu becerinin önemi azalır.

            2. İletişim (Haberleşme) Becerisi
            Örgütün hedeflerine ulaşması için çalışanlarla kurulacak olan yazılı ya da
            sözlü iletişim çok önemlidir. Çünkü bilgi sağlama ancak bu yolla mümkündür.
            Yönetimin hangi kademesinde olursa olsun bir yönetici, çalışanlarıyla doğru
            bir iletişim kuramazsa örgüt amaçlarını onlara benimsetemez. Böylelikle ör-
            güt faaliyetlerinin amaçlar doğrultusunda gerçekleşmesini de sağlayamaz.
             3. İnsan İlişkileri Becerisi

            İnsanları anlayabilme, onlarla çalışabilme ve iyi ilişkiler kurma becerisidir.
            Her kademedeki yönetici için gerekli bir beceridir. Ancak alt düzeydeki yö-
            neticilerde daha önemlidir. Zira bu yöneticiler, örgüt çalışanlarıyla daha sıkı
            bir iletişim kurmak zorundadırlar.

            4. Analitik Beceri

            Sorunların çözümü ve iş olanaklarının değerlendirilmesi için gereken  bi-
            limsel yaklaşım ve teknikleri kullanabilme becerisidir. Üst düzey yöneticiler
            için çok daha önemlidir. Çünkü alt kademedeki yöneticiler koşulları önceden
            oluşturulmuş, genellikle durağan ve daha önceden kestirilebilen bir ortam-
            da ve belirlenmiş kurallarla çalışırlar. Üst basamak yönetimin örgüt içinde
            karşılaşacağı sorunlar, karmaşıklıklar ve belirsizlikler çok daha fazladır. Bu
            sorunları ve karmaşayı çözmek, belirsizlikleri ortadan kaldırmak için yöneti-
            ciler değişik nicel tekniklerden yararlanırlar.

            5. Karar Verme Becerisi

            Karar  verme  yönetim  süreçlerinin  önemli  basamaklarından  biridir  ve  bu
            sebeple iyi bir yönetici, bu beceriye sahip olmalıdır.  Üst yönetim kademelerine
            çıkıldıkça  kararların  örgüt  için  önemi  artar.  Çünkü  alt  düzey  yöneticiler,
            faaliyetlerini üst düzey yöneticilerin verdiği kararlar ışığında yürütürler.


                                                                                                  85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92