Page 88 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 88
Yönetim Bilimi
6. Kavramsal Beceri
Yöneticinin, örgütün bütün yapısını ve işleyişini, karşılaşılan sorunları an-
laması ve her bir bölümün katkısını değerlendirmesi becerisidir. Birleştirme
ve bütünleştirme becerisini de içerir. Çünkü örgütü, çevresiyle uyumlu hâle
getirmeyi de kapsar.
Özellikle üst düzey yöneticiler için önem taşır. Örgütte alt kademe yönetici-
lere inildikçe bu becerinin önemi azalır.
Yöneticiler, amaçlarına ulaşmak için yukarıda sayılan bütün bu becerileri
kullanmak ve geliştirmek zorundadırlar. Bunlardan birine ya da birkaçına
yönelmek yeterli değildir. Bu becerilerin, bulunulan yönetim kademesine
göre belirli oranlarda bir bileşimi başarılı bir yöneticilik sergilemede oldukça
önemlidir.
3.1.4. Kuramlara Göre Liderlik
Davranışsal (Neoklasik) Yaklaşım
İnsanların davranışlarını ve kişiler arası ilişkileri değerlendiren davranışsal
yaklaşıma göre liderleri başarılı ve etkin yapan nitelik, liderin özelliklerinden
çok, liderin liderlik yaparken gösterdiği davranışlardır. Liderin astlarıyla ileti-
şimi, yetkisini kullanımı ve astları üzerindeki kontrolü gibi davranışlar liderin
etkinliğini belirleyen önemli faktörler olarak ele alınmıştır.
Bu yaklaşımda ortaya konan görüşler sayesinde liderlikle ilgili yeni çalışma-
lar yapılmıştır. Ohio State (Ohayo Steyt) ve Michigan (Mişhigın) üniversite-
lerinin çalışmaları bunlara birer örnektir.
Durumsal Yaklaşım
Yönetimde belirli bir sistem olmadığı, yönetimin durum ve koşullara göre
değişebileceğini öne süren bu yaklaşıma göre her durum ve koşula uygun
liderlik modeli yoktur.
Lider, en olumlu ve en olumsuz durumlarda, göreve yönelik bir anlayış be-
nimsemelidir. Çünkü olumlu durumlarda çalışanlar zaten yöneltilmeye ha-
zırdır ve üstlerinin emirlerini beklemektedir. Normal koşullarda insana yöne-
lik bir anlayış benimsenebilir.
Değişimci-Reformist (Transformasyonel) Liderlik Modeli
Hızla değişen çevresel koşullara ve küreselleşen dünyaya uyum sağlamak
için ortaya konan bir liderlik modelidir. Sık sık değişen koşullara ayak uydur-
mak isteyen bir liderin güdüleyici, ilham verici, yol gösterici, strateji üretici ve
destekleyici bir tavır içinde olması gerekir.
86