Page 161 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 161
SABIR BUZ DAĞININ
ÖTEKİ YÜZÜ 4 Sınıf İçi Etkinlik
“Bak, hepsi aynı şekil kapta, aynı sıcaklıkta, aynı dakikada pişti fakat hepsi bu etkiye farklı
tepkiler verdi. Havuç ilk başta sertti, güçlüydü ama kaynatılınca yumuşadı hatta güçsüzleşti.
Yumurta çok kırılgandır, hafifçe dokunsan çatlayabilir ama kaynatılınca katılaştı. Bir avuç çekil-
memiş kahveyse yine sertti ama ısıtılınca ne oldu? Bu kahve çekirdekleri ısındı, gevşedi ve içinde
olduğu suya yayıldı. Koku ve tat verdi.
Suyu eşsiz tatta bir kahveye çevirdi. Kızım sen hangisisin? Zorluklarla karşılaştığın zaman nasıl
tepki gösteriyorsun? Sen havuç mu, yumurta mısın yoksa kahve misin?” diye sordu.
Peki siz?..
Kaynak: İzgören, (2004), (Düzenlenmiştir.)
a) Zorluklarla mücadeleyle sabır arasında ne gibi bir ilişki vardır? Tartışınız.
b) Günlük yaşantınızda karşılaştığınız zorluklarda kendinizi havuç, yumurta ve kahve
metaforlarından hangisiyle eşleştirirsiniz? Nedenleriyle açıklayınız.
c) Zorluklar karşısında sabretmenin kişisel gelişime etkilerini örnekler vererek açıklayınız.
ç) Aileniz, zorluklar karşısında sabır göstermenizi kolaylaştırmak için size neler önermektedir?
Örnek veriniz.
3. Öğrencilerden aşağıdaki bilgi grafiğini incelemelerini ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.
Başka insanların
BAŞARI gördükleri
Dayanıklılık Cesaret Sabır
Hata ........................ Eleştiri
........................ Kararlılık
Başka insanların
Azim Gözyaşı görmedikleri
Hayal kırıklığı
Disiplin
Görsel 5.5.
a) Bilgi grafiğinde verilen başarıyla buz dağı arasındaki metafor ilişkisine günlük hayattan
örnekler veriniz.
b) Başarıya ulaşmak için sabırla ilgili hangi kavramları bilgi grafiğine eklemek istersiniz?
Açıklayınız.
c) Engeller olmasına karşın ulaştığınız hedefler size neler hissettirir? Örnek vererek açıklayınız.
ç) Zorluklar karşısında sergilenen azim ve kararlılığa rağmen istenmeyen sonuçla karşılaşılması
kaybetmek olarak değerlendirilebilir mi? Tartışınız.
160 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü Hazırlayan: Feyza KILIÇ 161