Page 119 - Değerler Eğitimi
P. 119

ÖZ DENETİM  GÜCÜNÜ KENDİNDEN
                      ALANLARDAN MISIN?                   3                         Sınıf İçi Etkinlik

          Etkinliğin   Kişinin kendini kontrol etmesinin önemini fark edebilme.
          Amacı
          Etkinliğin   Bu etkinlik, öğrencilerin dış uyarılara gerek kalmadan kendilerini kontrol edebilmelerinin
          Açıklaması  gerekliliğini kavramaları üzerinedir.
                      Metnin bir öğrenci tarafından okunması sağlanır. Öğrencilerden hikâyenin sonunu
                      tamamlamaları istenir. Hikâye bağlamında öz denetim kavramı üzerine tartışmaları ve kontrol
                      listelerini doldurmaları sağlanır.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta.                                           Süre  25 dk.


         ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
         1.   "Öz denetim" in tanımını öğrencilerinize okuyarak öz denetim üzerinde düşünmelerini
             sağlayınız.

           Öz denetim; daha önemli bir amaca ulaşabilmek için kişinin tepkilerini, davranışlarını veya başka
           amaca yönelme eğilimini denetleyip kısıtlamasıdır (1).


          2.  Metni etkileşimli tahtada açarak öğrencilerin okumasını ve soruları cevaplamasını sağlayınız.

           … O zaman prens çok üzüldü, ağladı. "Peki sen nasıl kurtuldun?" deyince küçük kardeşi:
           "Ben gemiden kalan bir parçaya tutunarak çıktım." dedi. Sonra ağabeyi prense şöyle sordu:
           "Mücevherleri buldunuz mu?" Prens, doğru sözlü olduğu için "Buldum yavrucuğum." dedi. O
           zaman küçük kardeşi şöyle söyledi: "Siz yorgunsunuz. Dinlenin. Biraz uyuyun. Mücevheri bana
           verin, onu ben tutayım."
           Bunun üzerine İyi Düşünceli Prens başındaki mücevheri alıp küçük kardeşine verdi. "Sıkı tut, iyi
           gizle; hırsız almasın!" dedi. Sonra uyudu.
           Bu sırada, Kötü Düşünceli Prensin kalbine şeytani bir düşünce girdi. Şöyle düşündü: "Annem,
           babam, uzun zamandan beri, beni pek sevmezlerdi; ağabeyim prensi severlerdi. Şimdi, bu
           mücevherle birlikte oraya gidince, ağabeyim göklere çıkacak. Oysa ben, boşuna sayısız yer
           görmüş, taban tepmişim. Şimdi ben…"

                                                                                                                                                                        İyi ve Kötü Prens Öyküsü
                                                       Hamilton, J.R. (2011). İyi ve Kötü Prens Öyküsü. (Çev.) Köken, V.. Ankara: Türk Dil Kurumu

              a)  Hikâyede Kötü Prens’in yerinde olsanız siz ne yapardınız? Düşüncelerinizi açıklayınız.
              b)  Hikâyeyi kendi yorumunuzla tamamlayınız. Tamamladığınız hikâyeleri arkadaşlarınızla
                  paylaşınız.
          3.  İyi ve Kötü Prens Öyküsü’nün özetini öğrencilere okuyarak soruyu cevaplamalarını isteyiniz.


           Uygur Türklerine ait Prens Kalyanamkara ve Papamkara Hikâyesi’nde (İyi ve Kötü Prens Öyküsü) iyi
           yürekli bir prensin bütün canlılara yardım etmek ve canlıların birbirlerine zarar vermelerine engel
           olmak üzere çok değerli bir mücevheri ele geçirmek için çıktığı maceralı yolculuk anlatılmaktadır.
           Gemilerle yapılan yolculukta karşısına çıkan binbir zorluğu yenen iyi yürekli prens, sonunda
           mücevheri elde eder ancak bu sefer de kötü yürekli kardeşi ailesinin gözüne girmek için mücevheri
           alır.


              a)  Öz denetim becerisine sahip kişi, kuralları benimser ve dış uyarılara gerek kalmadan bu
                 kurallara kendi kendine uyar. Olumlu ve olumsuz duygularını yönlendirebilme iradesine
                 sahiptir (1).
                 Buna göre Kötü Prens'in ailesinin gözüne girebilmek için mücevheri almasını öz denetim
                 bağlamında değerlendiriniz.
          118                                                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124