Page 124 - Değerler Eğitimi
P. 124
5 ENGELLERİ AŞ ÖZ DENETİM
Sınıf İçi Etkinlik HEDEFLERİNE ULAŞ
2. Mehmet Ali Kâğıtçı ile ilgili metni etkileşimli tahtada açınız. Öğrencilere biyografiyi okutunuz.
Öğrencilerin soruları cevaplamalarını sağlayınız.
Mehmet Ali, kâğıtçılık mesleğini
kendine uzmanlık alanı olarak seçmişti
ve bu mesleğin inceliklerini öğrenmek
konusunda çalışmaya başlamıştı.
Mehmet Ali, kâğıtçılıkla ilgili ne
buluyorsa okuyordu. Konu üzerine
yılmadan yorulmadan çalışıyordu
ancak o zamanlar Türkiye’de bu
alanda eğitim verilmiyordu. Bu
nedenle kendini geliştirmesi hiç de
kolay değildi. Kâğıt sanayisini çoktan
kurmuş ve geliştirmiş ülkelere gitmek,
oralarda incelemeler yapmak, bu
alanla ilgili eğitimler almak istiyordu.
Asistan olarak görev yaptığı
fakülteden izin alarak hedeflerini
gerçekleştirmek için 1925 yılında
Almanya’ya gitmeye karar vermişti.
İstanbul Üniversitesindeyken
Hannover Yüksek Teknik
Okulunda görev yapan Prof. Ost
Görsel 4
ile mektuplaşmış, kâğıt alanında
uzman olmak istediğini bildirmiş ve olumlu cevap da almıştı ancak Prof. Ost ilk başta bu gencin
hedeflerindeki ciddiyeti fark etmeyip geçici heveslerle bu işi yapmak istediğini düşünmüştü.
Mehmet Ali düşünce ve kararlılığı ile Prof. Ost’u etkilemeyi başarmıştı. Sonraki süreçte de devamlı
desteğini kazanmıştı. Mehmet Ali Almanya’nın Hannover kentinde bir kâğıt fabrikasında işçi olarak
çalışmaya başlamıştı. Bir yıl boyunca kaldığı Almanya’da bütün kâğıt fabrikalarını yakından tanıma
fırsatı bulmuştu. İş yerinde geri kalan zamanlarda sık sık Prof. Ost’un fabrikasına gidiyor, Prof.
Ost’un bilgi ve deneyimlerinden yararlanmaya çalışıyordu.
Fransa hükûmeti Türkiye’den öğrenci alacağını duyurmuştu. İstanbul Üniversitesinin hazırladığı
öğrenci listesinde Mehmet Ali’nin ismi kâğıt mühendisliği için gösterilmişti. Fransa hükûmeti,
öğrencilerin sosyal bilimler üzerine çalışmalar yapması gerektiğini bildirerek Mehmet Ali’nin ismini
silmişti. Fransa’nın İstanbul büyükelçisini ikna eden Mehmet Ali, onun da desteğini alarak Fransa
hükûmetini ikna etmişti. Mehmet Ali Fransa’ya ulaştığında Grenoble’daki Kâğıt Yüksek Mühendisliği
Okulunun yaptığı sınavda başarılı olarak okula kaydını yaptırmıştı. Aynı zamanda Lancey’deki
bir kâğıt fabrikasına işçi olarak çalışmaya başlamıştı. Fabrika ile okul arasında koşturuyor, ideali
uğruna her sıkıntıya katlanıyordu.
Mehmet Ali, Fransa’daki iki yıllık eğitimini bitirme sınavlarından tam not alarak bölümü birincilikle
bitirmişti. O, kâğıt mühendisi unvanını ve diplomasını alarak Türkiye’nin ilk kâğıt mühendisi
olmuştu. Kendisine Fransa’da bir kâğıt fabrikasında çalışması için iyi bir iş teklifi yapılmıştı. O,
ideallerinden vazgeçmeyerek Türkiye’ye döneceğini bildirmişti çünkü o, Türkiye’de yerli kâğıt
fabrikasını kurmayı hedefliyordu. Bütün bu mücadelelerin ardından kâğıt fabrikasını kurmayı
başarmıştı. Artık Türkiye’nin ilk kâğıtçısı olmuştu; bundan dolayı ona Kâğıtçı soyadı verilmişti.
Bu metin Biyografilerle Değerler Eğitimi kitabından derlenmiştir.
a) Mehmet Ali Kâğıtçı’nın biyografisini başarı ve öz denetim bağlamında değerlendiriniz.
b) Kendi özelliklerinizi Mehmet Ali Kâğıtçı'nın biyografisiyle karşılaştırınız. Çalışkanlık ve öz
denetim açısından benzer yönlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 123