Page 131 - Değerler Eğitimi
P. 131
ÖZ DENETİM İLME ADANMIŞ
BİR ÖMÜR 8 Sınıf İçi Etkinlik
İslam bilim aletlerini kitaplardan modeller hâlinde insanlara tanıtmak isteyen Alman fizikçi
Eilhard Wiedemann 1900 yılında İslam bilim aletlerinin modellerini yapmaya başlamış, 1928
yılına kadar hayatının yaklaşık 30 yılında beş aletin modelini yapmayı başarmıştır. Prof. Dr. Fuat
Sezgin "Acaba 30 aleti yapmayı başarabilir miyim?", "Bir müze olmasa bile bir odayı doldurabilir
miyim?" düşüncesi ile başladığı çalışmalarını Frankfurt'ta kurduğu İslam Bilim Tarihi Müzesinde
800'den fazla alete ulaştırmıştır. Müzede, İslam kültür çevresinde yetişen bilim insanlarının
buluşlarını bilimsel alet, araç ve gereçlerinin yazılı kaynaklara dayanarak yaptırdığı sekiz yüzden
fazla örnekleri sergilenmektedir. Aynı binada hayatı boyunca dünyanın her yerinden büyük
bir özenle, zorluk ve sıkıntılara katlanarak aldığı 45.000 ciltlik kitaplarla kurduğu Bilimler Tarihi
Kütüphanesi bulunmaktadır. Bazı kitapları, sahasında orijinal tek nüsha olma özelliğini taşıyan bu
kütüphane İslam Bilimler Tarihi açısından dünyada tek olma özelliğine sahip, koleksiyon bir ihtisas
kütüphanesidir.
Prof. Dr. Fuat Sezgin'in olağanüstü gayretleri ve çalışmalarıyla 2008 yılında yaklaşık 700 eserlik
ikinci bir müze, İstanbul Gülhane Parkı içerisindeki binada bütün milletimize armağan edilmiştir.
Bu müzeler, Müslüman bilim adamlarının yüzyıllar boyu insanlığa armağan ettiği icat ve keşiflerini,
bilim tarihinin değişik disiplinlerdeki evrimini kapsamlı bir şekilde sunmakta olup kendi sahasında
dünyada bir yenilik arz etmektedir. Astronomi, coğrafya, gemicilik, zaman ölçümü, geometri,
optik, tıp, kimya, mineraloji, fizik, mimari, teknik ve harp tekniği sahalarında sistematik bir düzenle
sergilenen eserler; İslam bilimlerinin büyük keşif ve muazzam buluşlarını göstermekle birlikte
bu keşif ve buluşların değişik yollardan Avrupa’ya geçip orada kabul bulduğunu ve alınarak
özümsendiğini nefis bir görsellikle ziyaretçilerine apaçık bir şekilde sunmaktadır. Böylece bilimler
tarihinin de bir bütün olduğunu, gerçeğe uygun, hislerden ve ön yargılardan uzak, tam bir
objektiflikle ispatlamaktadır. (…)
https://www.munzur.edu.tr
2. Metinden hareketle öğrencilerden soruları cevaplamalarını isteyiniz.
a) Fuat Sezgin'in yaşam öyküsünü incelediğinizde onu başarıya götüren kişilik özelliklerinin
neler olduğunu arkadaşlarınızla tartışınız.
b) Topluma ve insanlığa faydalı olmuş kişilerin ortak özelliklerinden biri de öz denetim sahibi
olmalarıdır. Öz denetimli olmanın bireyleri başarıya götürmedeki rolünü Fuat Sezgin'in
hayatından hareketle değerlendiriniz.
c) Başarıya giden yolda karşınıza çıkan engel ve zorluklar karşısında nasıl bir tutum
sergilersiniz? Gerekçeleriyle açıklayınız.
ç) Ülkenize ve insanlığa faydalı olmak adına neler yapmak istersiniz? Bu amaçla
gerçekleştirmek istediğiniz çalışmalar için şu anda ve gelecekte neler yapmanız gerektiği ile
ilgili plan ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
130 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü