Page 134 - Değerler Eğitimi
P. 134
9 ÖZ DENETİM
Okul İçi Etkinlik BİR BİLENE SORALIM
Etkinliğin Öz denetimin insan hayatı üzerindeki etkilerini açıklayabilme.
Amacı
Etkinliğin Bu etkinlik, öğrencilerin öz denetim değerini sorular üzerinden kavramaları için geliştirilmiştir.
Açıklaması Öz denetim ile ilgili verilen metin öğrencilere okunur. Öğrencilerden sorulara cevap vermeleri
istenir. Öğrenciler gruplara ayrılarak her grubun sözcü seçmesi sağlanır. Grup üyelerinden öz
denetim değeri ile ilgili soru hazırlamaları ve belirlenen öğretmenlere bu soruları yönelterek
cevapları not almaları istenir. Alınan notların bir rapor hâlinde grup sözcüleri tarafından sınıfta
sunulması sağlanır. Öğrencilerden kontrol listesini doldurmaları istenir.
Araç Gereç Etkileşimli tahta. Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Metni etkileşimli tahtada açarak öğrencilere okuyunuz. Verilen soruları öğrencilerin
cevaplamasını sağlayınız.
Kişinin davranışlarını kontrol etmesi ve davranışlarının
sorumluluğunu üstlenmesine öz denetim denir. Öz
denetim, kişisel temizliği ve çevre temizliğini de
kapsamaktadır. Kişisel temizliğini kontrol etmenin
yanında dil temizliği noktasında konuşmalarına
dikkat etme de öz denetimle mümkün olur. Kişinin
özünü, fıtratını koruması hep öz denetim sahibi
olmasıyla gerçekleşir (1). Öz denetim sahibi olan
bireyler; duygularını dengeleyebilen, tepkilerini
kontrol edebilen, nerede ne şekilde davranacağını
iyi planlayan, mutlu, huzurlu ve insanların huzurunu
kaçırmayan, sorunlara takılıp kalmayan, aksine çözüm
odaklı olan, mutlu oldukları dışarıdan belli olan ve
kendileriyle barışık insanlardır (2).
Görsel 1 (1) Muzaffer Uğur, Değer Verdiklerimizden Değerlerimiz (Düzenlenmiştir.)
(2) https://selcuklu.meb.gov.tr/www/ozdenetim-40/icerik/556
a) Öz denetimli bireylerin kendisine ve topluma katabilecekleri nelerdir? Düşüncelerinizi
arkadaşlarınızla paylaşınız.
b) Öz denetim sahibi olmayan bir insanın kendine ve topluma vereceği zarar neler olabilir?
Tartışınız.
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 133