Page 138 - Değerler Eğitimi
P. 138
11 ÖZ DENETİM
Aile ile İrtibatlı Etkinlik NASIL DAVRANMALI?
Etkinliğin Duygularını dengeleyip tepkilerini kontrol ederek nerede, ne şekilde davranacağını
Amacı planlayabilme.
Etkinliğin Bu etkinlik, öğrencilerin çevresiyle uyum içinde yaşayabilmesi için kendi öz kontrollerini
Açıklaması sağlayabilmeleri üzerinedir.
Haber metni etkileşimli tahtada açılarak öğretmen tarafından okunur. Okunan metinden
hareketle öğrencilerin etkinliğe katılımları sağlanır. Etkinlik öğrencilerin beslenme alışkanlıkları
ve öz denetim değeri üzerine aileyle irtibatlı şekilde yürütülür. Öğrencilerden kontrol listesini
doldurmaları istenir.
Araç Gereç Etkileşimli tahta. Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Aşağıdaki haber metnini etkileşimli tahtada açarak okuyunuz.
Görsel 1
ARTAN DİJİTAL BAĞIMLILIKLA MÜCADELE İÇİN ÇOCUKLARA ÖZ DENETİM KAZANDIRILMASI
TAVSİYE EDİLDİ
Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Tasarımı ve Medya Bölüm Başkanı Prof. Dr. Ahmet
Eskicumalı, salgın sürecinde pekişen dijital bağımlılığın azaltılması için çocuklara öz denetim
kazandırılması gerektiğini belirtti. Prof. Dr. Eskicumalı, salgın sürecinde çocukların iletişim
araçlarıyla ilişkisinin ikiye katlandığını, ebeveynlerin de uzun süren ev döneminde çok fazla
kısıtlama yapamadıklarını anımsattı. Buradaki sorununun, çocukların ve gençlerin internette veya
sosyal medyada zamanlarını etkin kullanıp kullanmadığı olduğuna dikkati çeken Eskicumalı, "Anne
babalar çoğu zaman çocuklarını nasıl yönlendireceklerini bilemiyorlar. (…) " diye konuştu. (…)
Prof. Dr. Eskicumalı, çocuklarda geliştirilmesi gereken "öz disiplin" kavramının süreci yönetmekte
önem arz ettiğini aktararak "Çocuklara, neyi ne kadar süre izleyecekleri, kendileri için neyin faydalı
ya da zararlı olduğunu bilecekleri yani doğru seçimi yapabilecekleri öz denetimi kazandırmalıyız."
dedi. (…)
Zaman planlaması yapılması ve çocuklara yeni ilgi alanlarının oluşturulması önerisinde bulunan
Eskicumalı, "Hobileri desteklemeliyi: sanat, müzik, sportif faaliyetler... Tabiatla haşır neşir
olsunlar, el becerilerini geliştirsinler, evin dışında arkadaşlarıyla bir araya gelerek faaliyetler
gerçekleştirsinler. Dijital bağımlılık sürecini aşmamızın en iyi yolu da çocukların sosyal faaliyetlerin
içerisinde bulunmasıdır." değerlendirmesini yaptı. Eskicumalı, salgın sürecinde çocukların bozulan
günlük programlarının yeniden düzene sokulmasının dijital bağımlılığın kademeli iyileşmesinin
anahtarı olduğunu kaydederek şu tavsiyelerde bulundu: "Çocuklarımız salgın sürecinde çok geç
saatlerde uyudular ve uyandılar. Günlük programın eskiden olduğu gibi yeniden planlanması
lazım. İletişim araçlarıyla ilişkinin kademeli olarak azaltılması gerek. Bilgisayar ve tablet
karşısında geçirilen uzun süreler, çocuklara başka sorumluluklar verilerek azaltılmalı. Sağlıkla ilgili
hassasiyetlere dikkat ederek özledikleri arkadaşlarıyla bir araya gelsinler, artık sanal arkadaşlıkları
bıraksınlar."
https://www.aa.com.tr/tr/yasam/artan-dijital-bagimlilikla-mucadele-icin-cocuklara-oz-denetim-kazandirilmasi-tavsiye-edildi-/2169539 (Düzenlenmiştir.)
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 137