Page 178 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 178

Kimya

        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Sunum:  Öğretmen;  ilk  dört  gruptan  IUPAC  sistemi  adlandırma  kurallarını  araş-
                               tırmalarını,  beşinci  gruptan  aromatik  bileşiklerin  (benzen,  toluen,  fenol,  anilin,
                               benzoikasit, benzaldehit, fenil eten) özel adlarını araştırmalarını ister.

                               Araştırmalardan sonra gruplar bir sözcü aracılığıyla kendi bileşik sınıflarının adlan-
                               dırma kurallarını arkadaşlarına sunarlar.

                               Küçük  Grup  Çalışması:  Öğretmen  öğrencileri  “Alkanlar  Grubu,  Alkenler  Grubu,
                               Alkinler Grubu, Halkalı Hidrokarbonlar Grubu, Aromatikler Grubu” olacak şekilde
                               heterojen beş gruba ayırır, grupların konuya yönelik araştırma yapmalarını ve veri-
                               len etkinlik kâğıtlarını doldurmalarını ister.

                               Yapılandırılmış  Grid:  Öğretmen  öğrencilerin  çeşitli  hidrokarbonların  alifatik  (al-
                               kan, alken, alkin, halkalı) ve aromatik hidrokarbonlar olarak sınıflandırmaları için
                               yapılandırılmış grid kullanır.
                               Öğretmen, öğrencilere etkileşimli tahtadan olgunlaştırılmış meyve, mum ve yünlü
                               kumaş görsellerini gösterir. Daha sonra etilen, parafin ve naftalinin moleküler ya-
                               pılarını gösterir (İF1). Etilenin meyvelerin olgunlaştırılmasında, parafinin mum ya-
                               pımında, naftalinin yünlü kumaşları güvelerden korumak için kullanıldığını söyler.
                               Daha sonra çalışma kâğıdı dağıtarak öğrencilerin bazı alifatik ve aromatik hidro-
                               karbonlara ilişkin verilen yapı formüllerini incelemelerini ve çalışma kâğıdında yer
                               alan soruyu cevaplamalarını ister (ÜF1).
                               Çalışma kâğıdı Ek 1' deki (sayfa 181) gibi olabilir.

                               Öğretmen öğrencilere “Hidrokarbon bileşiklerini sınıflandırmada kullanılan ölçütler
                               neler olabilir?” sorusunu sorar ve öğrencilerin çalışma kâğıdındaki örneklerden yola
                               çıkarak hidrokarbon bileşiklerini sınıflandırmada kullanılan ölçütleri belirlemelerini
                               ister. Daha sonra öğrencilerden belirlenen ölçütleri gerekçeleriyle beraber notlar
                               kısmına yazmalarını ister. Öğretmen öğrencilere belirledikleri ölçütler çerçevesin-
                               de “Hidrokarbon bileşiklerini sınıflandırınız.” der. Öğrencilerden belirledikleri ölçüt-
                               ler doğrultusunda hidrokarbonları alifatik ve aromatik hidrokarbonlar (benzen ve
                               türevleri) olarak iki gruba ayırmalarını bekler. Sonra ayrıştırdıkları alifatik hidro-
         Uygulama Süreci       karbonları ise alkan, alken, alkin, halkalı hidrokarbonlar olarak gruplandırmasını
                               bekler (ÜF2). Bu sınıflandırmayı çalışma kâğıdındaki notlar bölümüne yazmalarını
                               ister. Öğrenciler oluşturdukları ölçütleri ve yaptıkları sınıflandırmayı arkadaşları ile
                               tartışırlar (İF2). Tartışma sonucu kendi ölçütlerinde ve sınıflandırmalarında gerekli
                               gördükleri düzeltmeleri yapabilirler (SF1).

                               Daha sonra öğrenciler ikili çalışma alanlarına yönlendirilir (FÖOD1). Öğretmen,
                               gruplardan hidrokarbon bileşikleri konusunu araştırmalarını ister. Araştırma yap-
                               maları  için  öğrencilere  konunun  yer  aldığı  bilgi  notlarını  verir  (İF3).  Öğrenciler
                               araştırma sonucunda elde ettikleri bilgilerle oluşturdukları sınıflandırmaları karşı-
                               laştırarak gerekli düzeltmeleri yaparlar. Sonra sınıflandırmadaki bilimsel bilgileri
                               kullanarak doğru sınıflandırmayı yaparlar. Sonrasında öğrenciler başlangıçta be-
                               lirledikleri ölçütleri ve sınıflandırmayı karşılaştırarak çalışma kâğıdına bir yansıma
                               notu yazarlar (ÜF3).
                               Ardından öğretmen tahtaya “Alkanlar Grubu, Alkenler Grubu, Alkinler Grubu, Hal-
                               kalı Hidrokarbonlar Grubu, Aromatikler Grubu” şeklinde grup isimleri yazar ve öğ-
                               rencileri heterojen olacak şekilde beş gruba ayırır (SF2).




    178
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183