Page 178 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 178
Kimya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Sunum: Öğretmen; ilk dört gruptan IUPAC sistemi adlandırma kurallarını araş-
tırmalarını, beşinci gruptan aromatik bileşiklerin (benzen, toluen, fenol, anilin,
benzoikasit, benzaldehit, fenil eten) özel adlarını araştırmalarını ister.
Araştırmalardan sonra gruplar bir sözcü aracılığıyla kendi bileşik sınıflarının adlan-
dırma kurallarını arkadaşlarına sunarlar.
Küçük Grup Çalışması: Öğretmen öğrencileri “Alkanlar Grubu, Alkenler Grubu,
Alkinler Grubu, Halkalı Hidrokarbonlar Grubu, Aromatikler Grubu” olacak şekilde
heterojen beş gruba ayırır, grupların konuya yönelik araştırma yapmalarını ve veri-
len etkinlik kâğıtlarını doldurmalarını ister.
Yapılandırılmış Grid: Öğretmen öğrencilerin çeşitli hidrokarbonların alifatik (al-
kan, alken, alkin, halkalı) ve aromatik hidrokarbonlar olarak sınıflandırmaları için
yapılandırılmış grid kullanır.
Öğretmen, öğrencilere etkileşimli tahtadan olgunlaştırılmış meyve, mum ve yünlü
kumaş görsellerini gösterir. Daha sonra etilen, parafin ve naftalinin moleküler ya-
pılarını gösterir (İF1). Etilenin meyvelerin olgunlaştırılmasında, parafinin mum ya-
pımında, naftalinin yünlü kumaşları güvelerden korumak için kullanıldığını söyler.
Daha sonra çalışma kâğıdı dağıtarak öğrencilerin bazı alifatik ve aromatik hidro-
karbonlara ilişkin verilen yapı formüllerini incelemelerini ve çalışma kâğıdında yer
alan soruyu cevaplamalarını ister (ÜF1).
Çalışma kâğıdı Ek 1' deki (sayfa 181) gibi olabilir.
Öğretmen öğrencilere “Hidrokarbon bileşiklerini sınıflandırmada kullanılan ölçütler
neler olabilir?” sorusunu sorar ve öğrencilerin çalışma kâğıdındaki örneklerden yola
çıkarak hidrokarbon bileşiklerini sınıflandırmada kullanılan ölçütleri belirlemelerini
ister. Daha sonra öğrencilerden belirlenen ölçütleri gerekçeleriyle beraber notlar
kısmına yazmalarını ister. Öğretmen öğrencilere belirledikleri ölçütler çerçevesin-
de “Hidrokarbon bileşiklerini sınıflandırınız.” der. Öğrencilerden belirledikleri ölçüt-
ler doğrultusunda hidrokarbonları alifatik ve aromatik hidrokarbonlar (benzen ve
türevleri) olarak iki gruba ayırmalarını bekler. Sonra ayrıştırdıkları alifatik hidro-
Uygulama Süreci karbonları ise alkan, alken, alkin, halkalı hidrokarbonlar olarak gruplandırmasını
bekler (ÜF2). Bu sınıflandırmayı çalışma kâğıdındaki notlar bölümüne yazmalarını
ister. Öğrenciler oluşturdukları ölçütleri ve yaptıkları sınıflandırmayı arkadaşları ile
tartışırlar (İF2). Tartışma sonucu kendi ölçütlerinde ve sınıflandırmalarında gerekli
gördükleri düzeltmeleri yapabilirler (SF1).
Daha sonra öğrenciler ikili çalışma alanlarına yönlendirilir (FÖOD1). Öğretmen,
gruplardan hidrokarbon bileşikleri konusunu araştırmalarını ister. Araştırma yap-
maları için öğrencilere konunun yer aldığı bilgi notlarını verir (İF3). Öğrenciler
araştırma sonucunda elde ettikleri bilgilerle oluşturdukları sınıflandırmaları karşı-
laştırarak gerekli düzeltmeleri yaparlar. Sonra sınıflandırmadaki bilimsel bilgileri
kullanarak doğru sınıflandırmayı yaparlar. Sonrasında öğrenciler başlangıçta be-
lirledikleri ölçütleri ve sınıflandırmayı karşılaştırarak çalışma kâğıdına bir yansıma
notu yazarlar (ÜF3).
Ardından öğretmen tahtaya “Alkanlar Grubu, Alkenler Grubu, Alkinler Grubu, Hal-
kalı Hidrokarbonlar Grubu, Aromatikler Grubu” şeklinde grup isimleri yazar ve öğ-
rencileri heterojen olacak şekilde beş gruba ayırır (SF2).
178