Page 179 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 179

Kimya

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI




                                                                               Halkalı
                                   Alkanlar      Alkenler                                  Aromatikler
                                    Grubu         Grubu      Alkinler Grubu Hidrokarbonlar    Grubu
                                                                               Grubu






                               İlk dört gruba (aromatikler grubu hariç), alifatik hidrokarbonların adlandırılmasın-
                               da kullanılan ön ve son eklerin, birincil (primer), ikincil (sekonder), üçüncül (tersiyer)
                               alkil gruplarının, çeşitli alifatik hidrokarbon örneklerinin ve her bir alifatik hidrokar-
                               bon sınıfına ilişkin moleküllerin yarı açık formülleri ile bunların sistematik adlarının
                               da bulunduğu etkinlik kâğıtları verilir. Beşinci gruba da (aromatikler grubu) bileşik
                               adlandırmalarında sıklıkla kullanılan aril grupları (fenil, benzil) isimleriyle beraber
                               benzen, metil benzen, hidroksi benzen, amino benzen, fenil eten, benzoikasit, ben-
                               zaldehit bileşiklerinin formülleri ve sistematik adlarının olduğu etkinlik kâğıdı verilir
                               (ÜF4).

                               1. Grup İçin Örnek Etkinlik Kâğıdı: Alkanlar için düzenlenmiştir. Bu etkinlik kâğıdı
                               Ek 2' de (sayfa 182, 183) verilmiştir.
                               Alkenler,  alkinler,  halkalı  hidrokarbonlar  için  de  benzer  şekilde  etkinlik  kâğıdı
                               düzenlenebilir.
                               5. Grup İçin Örnek Etkinlik Kâğıdı: Aromatik hidrokarbonlar için düzenlenmiştir.
                               Bu etkinlik kâğıdı Ek 3' te (sayfa 184) verilmiştir.
                               Öğretmen, öğrencilerden bu örnekleri inceleyerek her bir alifatik hidrokarbon sı-
                               nıfının  sistematik  adlandırılmasına  ilişkin  örüntü  oluşturmalarını  ister.  Her  grup
                               bulduğu örüntü için genel bir kural belirler ve verilen bileşiklerin adlandırılmasını
                               yapar. Daha sonra gruplara gerekli materyaller (ders kitabı, bilgisayar, dergi, diji-
                               tal materyaller) verilir. İlk dört gruptan IUPAC sistemi adlandırma kurallarını araş-
                               tırmalarını ister. Beşinci gruptan etkinlik kâğıdındaki aromatik bileşiklerin (benzen,
                               toluen, fenol, anilin, benzoikasit, benzaldehit, fenil eten) özel adlarını araştırmala-
                               rını ister. Grupların tamamından araştırma sonuçlarını kendi ölçütleriyle karşılaştı-
                               rarak hatalarını ve eksikliklerini gidermelerini ister.

                               Araştırmalardan sonra gruplar bir sözcü aracılığıyla kendi bileşik sınıflarının adlan-
                               dırma kurallarını arkadaşlarına sunarlar. Sunumları esnasında birkaç bileşik üze-
                               rinden adlandırma uygulaması yapılır ve adlandırmaların doğru/yanlış olmasına
                               göre öğretmen geri dönüt verir (ÜF5).
                               Daha sonra öğretmen, tüm öğrencilere çeşitli bileşiklerin yarı açık formüllerinin bu-
                               lunduğu soru kâğıdı verir ve IUPAC sistemine göre adlandırmalarını ister.
                               Yarı açık formüllerinin bulunduğu soru kağıdı Ek 4' te (sayfa 185, 186) verilmiştir.
                               Öğrencilere  yapılandırılmış  grid  verilerek  çeşitli  hidrokarbonların  alifatik  (alkan,
                               alken,  alkin,  halkalı)  ve  aromatik  hidrokarbonlar  olarak  sınıflandırmaları  istenir.
                               Yapılandırılmış grid örneği Ek 5' teki (sayfa 187) gibi olabilir (ÜF6).
         Değerlendirme         Yukarıdaki örnek yapılandırılmış grid için değerlendirme:

                               Doğru Cevaplar:
                                 I. 1, 2, 3, 5, 6, 7 ve 8


                                                                                                         179
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184