Page 155 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 155
Türk Dili ve Edebiyatı
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen daha sonra öğrencilere afişin ne olduğu, afiş hazırlanırken hangi mal-
zemelerin kullanıldığı, afişlerde dil yapılarının nasıl oluşturulduğuna yönelik sorular
sorar (İF2). Öğrencilerden gelen cevaplar tahtaya not edilir. Öğrencilerin; tahta-
ya yazılan notlardan, çevredeki reklam panolarından, tiyatro ve film afişlerinden
faydalanarak ön bilgilerini harekete geçirmeleri, tasarlayacakları afiş için birkaç
afiş seçeneği belirlemeleri istenir (SF4). Öğrenciler bu afiş seçeneklerinde yer
verecekleri renk, yazı, resim gibi görsel unsurları planlarlar ve planlarını bir kâğıda
not alırlar. Afişinde hangi iletiye yer vereceğine dair birkaç alternatif oluştururlar.
Öğrenciler, not aldıkları kâğıtlarından da destek alarak, oluşturdukları afiş alter-
natifleri ile ilgili planlamalarını sırayla arkadaşlarına anlatırlar. Sınıftan gelen dö-
nütler doğrultusunda yapacakları afişe karar verirler.
Hazırlayacağı afiş için gerekli bilgileri toplar ve söz varlığını da kullanarak afişin
içeriğini düzenlemeye başlar (ÜF1). Bu düzenlemeden önce öğrenciye afiş çalış-
masında yansıtmak istediği duygu ve düşüncesini özgün bir üslupla dile getirmesi,
afişinde hedef kitleye uygun bir söz varlığı kullanması, vermek istediği iletiyi çarpıcı
bir şekilde ifade etmesi, iletmek istediği duygu ve düşünce ile kullandığı ifadele-
rin tutarlı olmasına özen göstermesi gerektiği hatırlatılır. Afişinde “olumlu tutum ve
değerleri ön plana çıkararak kullandığı ifadelerin Türkçenin dil yapısına uygun ol-
Uygulama Süreci
masına, kelimeler arasındaki anlam ilişkisine, yazım ve noktalama”ya dikkat etmesi
gerektiği ifade edilir, tahtaya da yazılarak çalışma esnasında öğrcilerin bu hususla-
rı dikkate alması sağlanabilir. Öğrenci öğretmenin açıklamaları doğrultusunda afiş
çalışmasında dili hangi bağlamda kullanacağına ve içeriği destekleyecek görsel/
işitsel malzemelere de karar verir.
Öğrenciler kendilerine tanınan sürede performans görevi olarak tamamladıkları
afişlerini sınıfa getirir. Öğretmen sırayla herkesin afişini sunacağını söyler. Öğren-
cilere önceden hazırlanan dereceli puanlama anahtarı dağıtılır. Her öğrenci için
bir arkadaşı görevlendirilir. Öğrenciler sunum yaparken görevlendirilen arkadaşı
tarafından dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirileceği aktarı-
lır. Öğrenciler sırayla söz alarak tahtada afişlerini asarlar (FÖOD1) ve afişlerinin
sunumunu yaparlar. Sınıftaki diğer öğrencilerin soruları alınır (SF5). Afişin sahibi
soruları cevaplar. Afiş sunumları tamamlandıktan sonra tahtada asılı olan tüm
afişlere isteyen öğrencilerin eklemeler yapabileceği söylenir. İsteyen öğrencilerin
afişlere farklı katkı sunması sağlanır (ÜF2, ÜF3). Son şekli verilen afişler, kullanılan
malzemelerle (görsel, şablonlar, markalar vb.) ilgili telif haklarına dikkat edilerek
hakkaniyetli ve dürüst bir tutumla sınıf/okul panolarında ya da okulun resmî çevrim
içi ortamlarında paylaşılır.
Öğrencilerin, hayatın gerçeklerinin edebî ve öğretici metinlere nasıl yansıdığını, bu
yansımanın okurdaki dil farkındalığını, kendi konuşma ve yazar kimliğini ne ölçüde
Değerlendirme
etkilediğini fark etmesi beklenir. Öğrencilerin afiş sunumları akranları tarafından
dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilir.
155