Page 155 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 155

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen daha sonra öğrencilere afişin ne olduğu, afiş hazırlanırken hangi mal-
                               zemelerin kullanıldığı, afişlerde dil yapılarının nasıl oluşturulduğuna yönelik sorular
                               sorar (İF2). Öğrencilerden gelen cevaplar tahtaya not edilir. Öğrencilerin; tahta-
                               ya yazılan notlardan, çevredeki reklam panolarından, tiyatro ve film afişlerinden
                               faydalanarak ön bilgilerini harekete geçirmeleri, tasarlayacakları afiş için birkaç
                               afiş  seçeneği  belirlemeleri  istenir  (SF4).  Öğrenciler  bu  afiş  seçeneklerinde  yer
                               verecekleri renk, yazı, resim gibi görsel unsurları planlarlar ve planlarını bir kâğıda
                               not alırlar. Afişinde hangi iletiye yer vereceğine dair birkaç alternatif oluştururlar.
                               Öğrenciler, not aldıkları kâğıtlarından da destek alarak, oluşturdukları afiş alter-
                               natifleri ile ilgili planlamalarını sırayla arkadaşlarına anlatırlar. Sınıftan gelen dö-
                               nütler doğrultusunda yapacakları afişe karar verirler.

                               Hazırlayacağı afiş için gerekli bilgileri toplar ve söz varlığını da kullanarak afişin
                               içeriğini düzenlemeye başlar (ÜF1). Bu düzenlemeden önce öğrenciye afiş çalış-
                               masında yansıtmak istediği duygu ve düşüncesini özgün bir üslupla dile getirmesi,
                               afişinde hedef kitleye uygun bir söz varlığı kullanması, vermek istediği iletiyi çarpıcı
                               bir şekilde ifade etmesi, iletmek istediği duygu ve düşünce ile kullandığı ifadele-
                               rin tutarlı olmasına özen göstermesi gerektiği hatırlatılır. Afişinde “olumlu tutum ve
                               değerleri ön plana çıkararak kullandığı ifadelerin Türkçenin dil yapısına uygun ol-
         Uygulama Süreci
                               masına, kelimeler arasındaki anlam ilişkisine, yazım ve noktalama”ya dikkat etmesi
                               gerektiği ifade edilir, tahtaya da yazılarak çalışma esnasında öğrcilerin bu hususla-
                               rı dikkate alması sağlanabilir. Öğrenci öğretmenin açıklamaları doğrultusunda afiş
                               çalışmasında dili hangi bağlamda kullanacağına ve içeriği destekleyecek görsel/
                               işitsel malzemelere de karar verir.

                               Öğrenciler kendilerine tanınan sürede performans görevi olarak tamamladıkları
                               afişlerini sınıfa getirir. Öğretmen sırayla herkesin afişini sunacağını söyler. Öğren-
                               cilere önceden hazırlanan dereceli puanlama anahtarı dağıtılır. Her öğrenci için
                               bir arkadaşı görevlendirilir. Öğrenciler sunum yaparken görevlendirilen arkadaşı
                               tarafından  dereceli  puanlama  anahtarı  kullanılarak  değerlendirileceği  aktarı-
                               lır. Öğrenciler sırayla söz alarak tahtada afişlerini asarlar (FÖOD1) ve afişlerinin
                               sunumunu yaparlar. Sınıftaki diğer öğrencilerin soruları alınır (SF5). Afişin sahibi
                               soruları  cevaplar.  Afiş  sunumları  tamamlandıktan  sonra  tahtada  asılı  olan  tüm
                               afişlere isteyen öğrencilerin eklemeler yapabileceği söylenir. İsteyen öğrencilerin
                               afişlere farklı katkı sunması sağlanır (ÜF2, ÜF3). Son şekli verilen afişler, kullanılan
                               malzemelerle (görsel, şablonlar, markalar vb.) ilgili telif haklarına dikkat edilerek
                               hakkaniyetli ve dürüst bir tutumla sınıf/okul panolarında ya da okulun resmî çevrim
                               içi ortamlarında paylaşılır.

                               Öğrencilerin, hayatın gerçeklerinin edebî ve öğretici metinlere nasıl yansıdığını, bu
                               yansımanın okurdaki dil farkındalığını, kendi konuşma ve yazar kimliğini ne ölçüde
         Değerlendirme
                               etkilediğini fark etmesi beklenir. Öğrencilerin afiş sunumları akranları tarafından
                               dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilir.














                                                                                                         155
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160