Page 117 - DESEN 11
P. 117
3. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA FİGÜRDE HAREKET, YÖN VE AÇILAR
İNCELEME
Görsel 3.4: Ailenin Annesi, ?, Antoine Louis Romanet (Antuan Lui Romane), Metropolitan Müzesi, ABD
• Antoine Louis Romanet’e ait çok figürlü betimleme, açık kompozisyon düzeni olarak izleyiciye
ufuk çizgisindeki görünüş açısıyla sunulmaktadır.
• Kompozisyonda oda penceresinden içeri bakan figürler ve içeride gelen ışığın aydınlattığı
mavi çizgilerin arasında kalan kısım diyagonal ana yöndür. Pencereden bakan figürler ile içeri-
den pencereye bakan figürlerin bakış yönleri birbirine zıt yönlerdir.
• Duvarlardaki yatay, dikey ve diyagonal yeşil çizgiler ile figür ve nesneler arasındaki boşluklar
ara yönleri oluşturmaktadır.
• Mekândaki yatay, dikey ve diyagonal çizgilerle oluşan hareketlilik, orta ve koyu ton değerleri
ile örtülerek durağanlaştırılmış; izleyiciye gösterilmek istenen figürler pencereden gelen güçlü
bir ışık altında diyagonal hareketlerle yerleştirilerek verilmiştir (turuncu çizgiler).
• Gelen ışık, kompozisyonun ilgi merkezindeki figürün üzerine düşerek vurgu oluşturmakta ve
figüre durağan ortamda hareket unsuru olmaktadır.
• Kompozisyonda ana yönde ışık etkisiyle vurgulanan figür ve figürün hareketlerini, mekânda
birbirini yatay, dikey ve diyagonal yönlerde kesen form oluşumlarıyla ortaya çıkan ara yönler
dengelemektedir.
• Açık, orta ve koyu değerlerin kullanılması ile kompozisyonun çizgisel ve lekesel organizasyonu
tamamlanmaktadır.
115

