Page 114 - DESEN 11
P. 114

3. ÜNİTE                                                                                                                                                    DESEN ÇALIŞMALARINDA FİGÜRDE HAREKET, YÖN VE AÇILAR


                                 3. DESEN ÇALIŞMALARINDA FİGÜRDE
                                     HAREKET, YÖN VE AÇILAR


           HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

           1. Çevrenizde ayakta duran, oturan, yatan, yürüyen, koşan, eğilen insanların hareketli ve durağan
             hâllerini gözlemleyiniz.

           2.  Figürün mekânda ufuk çizgisine göre karşıda, yukarıda ve aşağıda duruş pozisyonlarını göz-
             lemleyiniz. Figürün farklı duruşlardan kaynaklanan anatomik yapısında meydana gelen görünüş
             farklarını inceleyiniz.

                                 3.1. FİGÜRDE HAREKET, YÖN VE AÇILAR


                                 TDK‘ye göre hareket bir cismin durumunun ve yerinin değişmesi, devinim,
                                 aksiyon olarak tanımlanır. Hareket, plastik sanatlar alanı da dâhil olmak üzere
                                 tüm disiplinleri içine alan yaygın kullanım alanına sahip bir kavramdır. Ritim,
                                 devinim ve dinamizm sözcükleri de hareketle yakın bir ilişkiye sahiptir.

                                 İnsan; bir kat merdiven çıkmak gibi en sıradan hareketten, bir sporcunun
                                 havada bir topa tekme atmak için sıçraması gibi güçlü bir devinime kadar
                                 sonsuz sayıda hareket edebilir. Vücut anında bir pozisyondan diğerine zarif,
                                 akıcı bir şekilde manevra yapabilir veya birden fazla hareketi çeşitli hız ve
                                 tempolarda art arda gerçekleştirebilir (Görsel 3.1).
                                                        Birçok geleneksel figüratif sanatçı, durağan figür-
                                                        leri veya hareketin yalnızca bir aşamasında yaka-
                                                        lanmış figürleri tasvir eder. Figür aslında hareket
                                                        etmese de (canlandırılmış bir figürün yaptığı gibi)
                                                        poz içinde bir  hareket hissi bulmak, formlar  bo-
                                                        yunca akıcı bir ritim veya dinamik gerilim yaratmak
                                                        yine de arzu edilir. Durağan bir poz içinde hareket
                                                        bulmak, poza ve sanatçının niyetine bağlı olarak
                                                        figüre ince veya dinamik enerji verir.
                                                        Hareket yön ile ilişkilidir. Yön bir cismin belli bir
                                                        noktaya dönük yanı, tarafıdır. Bir varlığın yönünün
                                                        önünden arkasına doğru pek çok hareket açısı olu-
                                                        şur. Ön, insanın hareket etme doğrultusunu gös-
                                                        terir. Arka ise önün zıttı görülmeyen, bilinmeyen
                                                        tarafı ifade eder.
                                                        Desende yön için kullanılan çizgiler konu içindeki
                                                        şekilleri kontrol altına alma imkânı sağlar. Sanatçı
                                                        yönü ifade için diyagonal, çember, dik ve yatay çiz-
                                                        giler kullanır.


                                                        Görsel 3.1:  Dansçılar Üzerine İki Çalışma, 1873, Edgar
                                                        Degas (Edgır Döga), J. Paul Getty (Pol Getiy) Müzesi,
                                                        ABD


          112
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119