Page 118 - DESEN 11
P. 118
3. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA FİGÜRDE HAREKET, YÖN VE AÇILAR
İNCELEME
Görsel 3.5: Moda Evlilik, 1745, William Hogarth (Vilyım Hogart), Metropolitan Müzesi, ABD
• William Hogarth’ın “Moda Evlilik” adlı çalışması kapalı kompozisyon düzeni olarak izleyiciye
ufuk çizgisinin altıdaki görünüş açısıyla sunulmaktadır.
• Sol alt köşeden başlayarak oturan iki figürün bulunduğu düzlemi ve sağ kenarda yer alan
ayaktaki figürü işaret eden diyagonal alan, ana yönü oluşturmaktadır (turuncu çizgilerin ara-
sında kalan bölüm).
• Kompozisyondaki figürler, dikey ve diyagonal hareketlerle gösterilmektedir.
• Kompozisyonun sol alt köşesinden başlayan ve sağ üst köşede sonlanan diyagonal ara yön,
ana yönü dengelemektedir (yeşil çizgilerin arasındaki yön).
• Kompozisyonda bir başka diyagonal yön ise ön planda bacaklarını uzatmış figürün duruşuyla
verilmektedir (mavi çizgi).
• Ayaktaki figür, arka planda yer alan figür, sütunlar, duvarlardaki resimler ve şömine dikey ara
yönleri oluşturmaktadır (beyaz çizgiler).
• Beyaz çizgilerin oluşturduğu yönü dengeleyen yatay ara yön ise ayaktaki figür ile başlayarak
çay masası ile sağ kenarda sonlanarak (kırmızı çizgi) yüzeyin çizgisel organizasyonunu tamam-
lamaktadır.
116

