Page 118 - DESEN 11
P. 118

3. ÜNİTE                                                                                                                                                    DESEN ÇALIŞMALARINDA FİGÜRDE HAREKET, YÖN VE AÇILAR

                 İNCELEME














































            Görsel 3.5:  Moda Evlilik, 1745, William Hogarth (Vilyım Hogart), Metropolitan Müzesi, ABD


            •   William Hogarth’ın “Moda Evlilik” adlı çalışması kapalı kompozisyon düzeni olarak izleyiciye
               ufuk çizgisinin altıdaki görünüş açısıyla sunulmaktadır.

            •   Sol alt köşeden başlayarak oturan iki figürün bulunduğu düzlemi ve sağ kenarda yer alan
               ayaktaki figürü işaret eden diyagonal alan, ana yönü oluşturmaktadır (turuncu çizgilerin ara-
               sında kalan bölüm).

            •   Kompozisyondaki figürler, dikey ve diyagonal hareketlerle gösterilmektedir.
            •   Kompozisyonun sol alt köşesinden başlayan ve sağ üst köşede sonlanan diyagonal ara yön,
               ana yönü dengelemektedir (yeşil çizgilerin arasındaki yön).
            •   Kompozisyonda bir başka diyagonal yön ise ön planda bacaklarını uzatmış figürün duruşuyla
               verilmektedir (mavi çizgi).
            •   Ayaktaki figür, arka planda yer alan figür, sütunlar, duvarlardaki resimler ve şömine dikey ara
               yönleri oluşturmaktadır (beyaz çizgiler).
            •   Beyaz çizgilerin oluşturduğu yönü dengeleyen yatay ara yön ise ayaktaki figür ile başlayarak
               çay masası ile sağ kenarda sonlanarak (kırmızı çizgi) yüzeyin çizgisel organizasyonunu tamam-
               lamaktadır.





          116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123