Page 116 - DESEN 11
P. 116

3. ÜNİTE                                                                                                                                                    DESEN ÇALIŞMALARINDA FİGÜRDE HAREKET, YÖN VE AÇILAR

                 İNCELEME









































            Görsel 3.3:  Kazıcılar, 1830, Jean François Millet (Jon Fransuva Milye), Metropolitan Müzesi, ABD

            •   Jean Françoise Millet’e ait iki toprak işçisinin toprağı bellediği betimleme, kapalı kompozis-
               yon düzeni olarak izleyiciye ufuk çizgisindeki görünüş açısıyla sunulmaktadır.

            •   Kompozisyonda ana yönü oluşturan yatay plan (turuncu çizgilerin arasında kalan yön), figür-
               lerin yerleştirildiği zeminle birlikte vurgulanmaktadır. Ayakta betimlenmiş figürler dikey ara
               yönleri; kol bacak ve küreklerin duruşu, zeminde kazılan toprağın izi diyagonal olarak ana
               yönü dengelemektedir.

            •   Kompozisyonda mekânın genel görünüşündeki yatay durağanlığı dengeleyen unsurlar, ön
               plandaki figürlerin dikey duruşları, eğilip bükülmeleri, kol ve bacaklarının çalışması ile oluşan
               diyagonal hareketliliktir (beyaz çizgiler).

            •   Ön plandaki bu diyagonal hareketleri karşılayan ön, orta ve arka plandaki yatay çizgilerdir
               (kırmızı çizgiler).

            •   Ön planda iki figürün arkalarında ve önlerindeki yatay boşluk ana yöndür. İki figürün arasında-
               ki boşluklar, önden geriye doğru kazılan toprağın izi, arka planda görülen tepenin eğimi diya-
               gonal ara yönleri; arka plandaki yatay çizgiler yatay ara yönler olarak resim yüzeyinin çizgisel
               organizasyonunu tamamlamaktadır.










          114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121