Page 116 - DESEN 11
P. 116
3. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA FİGÜRDE HAREKET, YÖN VE AÇILAR
İNCELEME
Görsel 3.3: Kazıcılar, 1830, Jean François Millet (Jon Fransuva Milye), Metropolitan Müzesi, ABD
• Jean Françoise Millet’e ait iki toprak işçisinin toprağı bellediği betimleme, kapalı kompozis-
yon düzeni olarak izleyiciye ufuk çizgisindeki görünüş açısıyla sunulmaktadır.
• Kompozisyonda ana yönü oluşturan yatay plan (turuncu çizgilerin arasında kalan yön), figür-
lerin yerleştirildiği zeminle birlikte vurgulanmaktadır. Ayakta betimlenmiş figürler dikey ara
yönleri; kol bacak ve küreklerin duruşu, zeminde kazılan toprağın izi diyagonal olarak ana
yönü dengelemektedir.
• Kompozisyonda mekânın genel görünüşündeki yatay durağanlığı dengeleyen unsurlar, ön
plandaki figürlerin dikey duruşları, eğilip bükülmeleri, kol ve bacaklarının çalışması ile oluşan
diyagonal hareketliliktir (beyaz çizgiler).
• Ön plandaki bu diyagonal hareketleri karşılayan ön, orta ve arka plandaki yatay çizgilerdir
(kırmızı çizgiler).
• Ön planda iki figürün arkalarında ve önlerindeki yatay boşluk ana yöndür. İki figürün arasında-
ki boşluklar, önden geriye doğru kazılan toprağın izi, arka planda görülen tepenin eğimi diya-
gonal ara yönleri; arka plandaki yatay çizgiler yatay ara yönler olarak resim yüzeyinin çizgisel
organizasyonunu tamamlamaktadır.
114