Page 91 - DESEN 12
P. 91
3. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA ÇOK FİGÜRLÜ ÇALIŞMALAR
Hareket: Kompozisyonda nesnelerin hareket hissi uyandıracak şekilde düzenlenmesidir.
Tüm bu etkenlerle beraber perspektif kuralları doğrultusunda hareket ederek yapılan çizim veya resim
klasik anlamda yerli yerinde bir eser olarak kabul edilecektir.
PERFORMANS
Rönesans, barok, realizm dönemi sanatçılarının yapmış olduğu çok figürlü eserlerin görsellerini
çeşitli kaynaklardan araştırıp bularak çalışmalarınızda kullanmak üzere bir dosya hazırlayınız.
3.1.1. Çok Figürlü Eserlerin Sanatın Öge ve İlkeleri Açısından Analizi
Bir resmin plastik olarak incelenmesi için o eserin sahip olduğu estetik değerlerin neler olduğu bulun-
malıdır. Bunlar; kompozisyon düzeni, kurgusu, yüzeyin çizgisel organizasyonu, denge, renk, ışık, form,
mekân ve zaman kavramının ne ya da neler olduğu sorusu ve bu sorulara verilecek cevaplarla açıklanır.
Böylece eserde sanatçının anlatımını nasıl eş güdümlü bir biçimde aktardığını anlamak mümkün olur.
Sanatçı anlatımını güçlendirmek, konu vurgusunu netleştirmek için aracı olarak plastik ögeleri ve bir
araya gelişlerini belirleyen ilkeleri kullanarak eserin biçimsel yönünü ifade etmiş olur. Plastik değerlen-
dirme izleyicinin resimle karşı karşıya geldiğinde aldığı mesajı da belirler. Eserin yapıldığı çağ, sanatçısı
ve temsil ettiği sanat akımı hakkında bilgi sahibi olmak incelemenin yönünü belirleyen önemli etmenler
arasındadır.
İNCELEME
Rönesans Dönemi’nin İtalyan sanatçılarından Luca Penni (Luka Peni) (1500-1557)’nin Ulysses’in
Dönüşü (Görsel 3.1) adlı mitolojik konulu desenini sanatın temel kaidelerinin içerik bilgileriyle
ve içeriğin algılanmasına yardımcı sorularla birlikte estetik analizi sayfa 90-97 arasında verilmiştir.
Görsel 3.1: Ulysses’in Dönüşü, 1545-1555, Luca Penni, Staedel (Şıtedı) Müzesi, Almanya
89

