Page 93 - DESEN 12
P. 93

3. ÜNİTE                                                     DESEN ÇALIŞMALARINDA ÇOK FİGÜRLÜ ÇALIŞMALAR




               Eserin Kompozisyonunun Yön Açısından Analizi
               Kompozisyonun kuruluşunda kullanılan yön, konunun nasıl yönlendirileceğine bağlı olarak sanat-
               çı tarafından belirlenir. Resim yüzeyinin çizgisel organizasyonudur. Kompozisyon elemanlarının
               yerleştirilme biçimiyle anlaşılan yön çizgileri izleyiciye doğrudan verilmez. Olay örgüsünün ve bi-
               çimlerin okunma sırasını belirleyen yerleştirilme düzenidir. Sanatçının eserde öncelik sırasına göre
               izleyiciye göstermek istediği ögelerin düzenlenmesidir.
               Eserin kompozisyonunun ana yönü hangisidir? Bu yön hangi ögelerle güçlendirilmiştir?

               •   Kompozisyonda ana yöne hâkim olan figür hareketlerinin yönü diyagonaldir (mavi çizgiler).
                   Merkezde (daire içinde) yer alan iki figürün arkasına sıralanmış kadın figürlerinin dikey kullanıl-
                   masıyla diyagonal etki güçlendirilmiştir.
               •   Kompozisyondaki mekânda, figürler yatay yönde (sarı çizgiler arasında) kullanılarak ana yönü
                   belirlemektedir.
               •   Sütunlar ve arka planda konumlanmış kadın figürlerinin dikey eleman olarak kullanılması aynı
                   zamanda merkezdeki figürlere vurguyu arttırmıştır.
               •   Mekân elemanları yatay yönde kullanılmıştır.
               •   Figürlerin ve sütunların arasında kalan boşluklar ara yönleri oluşturarak ana yönü destekle-
                   mektedir.
               •   Yatay, dikey ve diyagonal çizgilerin kesişme noktası ön planda merkez olarak belirlenmiştir.
                   Merkeze iki figür yerleştirilerek izleyici dikkatinin buraya yönlendirilmesi sağlanmıştır (Görsel
                   3.1b).






































                         Görsel 3.1b: Ulysses’in Dönüşü, 1545-1555, Luca Penni, Staedel Müzesi, Almanya



                                                                                                     91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98