Page 95 - DESEN 12
P. 95
3. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA ÇOK FİGÜRLÜ ÇALIŞMALAR
Eserin Kompozisyonunun Denge Açısından Analizi
Doğada kendiliğinden var olan denge, sanatsal anlatımda zıtlıklarla ifade bulur. Zıtlık ilişkileri tüm
ögeler için geçerlidir. Sanatçı, yapıtını organize ederken kompozisyondaki dengeyi simetrik den-
ge, asimetrik denge, radyal denge gibi denge türlerinden herhangi birini tercih ederek gerçekleş-
tirir. Burada amaç, bakılan alana izleyicinin ilgisinin çekilmesi ve görüntünün zihindeki yansımasın-
da eşit ağırlıkta okunabilirliğini sağlayarak bakışların tüm yüzeyde dolaştırılmasıdır.
Eserde hangi tür denge kullanılmıştır?
• Bu eserde denge simetrik sağlanmıştır.
Kompozisyonda boş alanların dolu alanlarla dengesi nasıl sağlanmıştır?
• Kompozisyon ortadan ikiye bölündüğünde merkezde iki figür yer almaktadır. Merkezin solun-
da ve figürlerin arkasında konumlanmış üç kadın, onların da gerisinde yer alan kadın figürleri,
kapı ve sütun ile dolu alan yer alır.
• Merkezin sağ tarafında üç büyük sütun ile gerilerde boş alanları simetrik olarak dengeleyen
şehrin uzak manzarası görülmektedir.
• Sağ taraftaki figür yoğunluğuna karşı sol taraftaki şehir silueti ve sütunlarının yer aldığı boş
alanların lekesel ifadesinin yanı sıra yatay-dikey-diyagonal, açık-koyu ve düz-eğri zıtlıklarıyla
denge sağlanmıştır (Görsel 3.1ç).
Görsel 3.1ç: Ulysses’in Dönüşü, 1545-1555, Luca Penni, Staedel Müzesi, Almanya
93

