Page 95 - DESEN 12
P. 95

3. ÜNİTE                                                     DESEN ÇALIŞMALARINDA ÇOK FİGÜRLÜ ÇALIŞMALAR




               Eserin Kompozisyonunun Denge Açısından Analizi
               Doğada kendiliğinden var olan denge, sanatsal anlatımda zıtlıklarla ifade bulur. Zıtlık ilişkileri tüm
               ögeler için geçerlidir. Sanatçı, yapıtını organize ederken kompozisyondaki dengeyi simetrik den-
               ge, asimetrik denge, radyal denge gibi denge türlerinden herhangi birini tercih ederek gerçekleş-
               tirir. Burada amaç, bakılan alana izleyicinin ilgisinin çekilmesi ve görüntünün zihindeki yansımasın-
               da eşit ağırlıkta okunabilirliğini sağlayarak bakışların tüm yüzeyde dolaştırılmasıdır.
               Eserde hangi tür denge kullanılmıştır?

               •   Bu eserde denge simetrik sağlanmıştır.
               Kompozisyonda boş alanların dolu alanlarla dengesi nasıl sağlanmıştır?

               •   Kompozisyon ortadan ikiye bölündüğünde merkezde iki figür yer almaktadır. Merkezin solun-
                   da ve figürlerin arkasında konumlanmış üç kadın, onların da gerisinde yer alan kadın figürleri,
                   kapı ve sütun ile dolu alan yer alır.
               •   Merkezin sağ tarafında üç büyük sütun ile gerilerde boş alanları simetrik olarak dengeleyen
                   şehrin uzak manzarası görülmektedir.

               •   Sağ taraftaki figür yoğunluğuna karşı sol taraftaki şehir silueti ve sütunlarının yer aldığı boş
                   alanların lekesel ifadesinin yanı sıra yatay-dikey-diyagonal, açık-koyu ve düz-eğri zıtlıklarıyla
                   denge sağlanmıştır (Görsel 3.1ç).










































                         Görsel 3.1ç: Ulysses’in Dönüşü, 1545-1555, Luca Penni, Staedel Müzesi, Almanya



                                                                                                     93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100