Page 94 - DESEN 12
P. 94

3. ÜNİTE                                                                                                                                                          DESEN ÇALIŞMALARINDA ÇOK FİGÜRLÜ ÇALIŞMALAR




            Eserin Geometrik Kurgu Açısından Analizi
            Resimde anlatılmak istenen olay örgüsünü ya da imgeleri yüzeyde bir araya getirirken geometrik
            bir düzen kullanılır. Bu düzenler kompozisyon şemasını belirleyen temel figür veya nesnelerin üç-
            gen, kare, daire gibi geometrik biçim temelinde gruplandırılmasıyla oluşur. Sanatçının tercihine
            bağlı olarak farklı düzen içinde kompozisyon elemanları ile simetrik, diyagonal veya dağınık kom-
            pozisyonlar da tasarlanabilir.
            Kurguyu inceleyerek nasıl tasarlandığını ve sanatçının vurguyu nereye yaptığını bulunuz.

            •   Eserde bakıldığında görseldeki kompozisyon kurgusu diyagonal gibi görünse de aynı zaman-
                da simetriktir.
            •   Kompozisyonda ortadaki sütun resim yüzeyini simetrik olarak ikiye bölmektedir.

            •   Resim yüzeyindeki yoğunluk sol tarafta görülmektedir. Sağ tarafta dikey sütunlar, boşluklar ve
                arka planda bir manzara görünümüyle dengelenmiştir.
            •   Figürler resim yüzeyinin üçte biri kadar yer kaplamaktadır. Resim yüzeyinin merkezinde ön
                planda diyagonal hareketleriyle konumlanmış iki figürü (daire içinde) dikey olarak ayakta du-
                ran figürler ve sütunlar dengelemektedir.

            •   Yatay alanlar neredeyse eşit bölünerek (beyaz çizgiler) kompozisyon kadrajının alt ve üst alan-
                larında görülmektedir.
            •   Eserin merkezinde konumlanmış iki ana figürü (daire içinde) dikey olarak ayakta duran figürler
                ve sütunlar dengelemektedir. Yatay alanlar neredeyse eşit bölünerek (beyaz çizgiler) kompo-
                zisyon kadrajının alt ve üst alanlarında görülmektedir.
            •   Tüm kurguda sanatçı, plan ve duruşlarındaki farklılıkla izleyiciyi merkezdeki iki figüre yönelte-
                rek vurgu yapmıştır (Görsel 3.1c).
































                      Görsel 3.1c: Ulysses’in Dönüşü, 1545-1555, Luca Penni, Staedel Müzesi, Almanya



          92
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99