Page 16 - DİJİTAL GRAFİK
P. 16
1. DIJITAL TASARIMA GIRIŞ
Hazırlık Çalışmaları
1. Çevrenizde gördüğünüz tasarım örnekleri nelerdir?
2. Sizce bir tasarım hangi süreçlerden geçer?
3. Afiş, fotoğraf, animasyon, web, broşür, kitap kapağı gibi tasarım ürünleriyle oluşturulan
bir arşivin faydaları neler olabilir?
4. Günlük yaşamda karşılaştığınız tasarım örneklerini inceleyerek seçtiklerinizi sınıf pano-
sunda sergileyiniz.
1.1. Tasarım
Tasarım; bir ürünün tamamının ya da bir parçasının tasarımın temel
ilke (denge, orantı ve görsel hiyerarşi, devamlılık, bütünlük, vurgu-
lama, yön) ve ögelerinin (çizgi, ton, renk, doku, biçim, ölçü) kulla-
nılarak oluşturulduğu yeni bir bütünü ifade eder (Görsel 1.1). Hem
bir eylem hem de isim olarak kullanılan “tasarlamak” farklı bir ürün
ya da obje için plan yapma ve geliştirme sürecini tanımlamaktadır.
Dikkat Çekme
Dijital tasarımla ilgili hangi çalışmalar ilginizi çekmektedir?
1.1.1. Tasarımın Tanımı
Tasarım (design) (dizayn) sözcüğü, Latince kökenli “designare” söz-
cüğünden gelir, anlamı bir şeye işaret etmektir.
Tasarım, zihinde kurgulanan bir eserin bir fikrin ilk formudur. Bir
şeyin nasıl gerçekleşebileceğini düşünmek, zihinde hazırlamak ey-
lemi; sonunda beliren ve ana eserin gerçekleştirilmesinde manipü-
latör olan çizim, proje, maket ve buna benzer ürünlerin tamamıdır.
Tasarım, insanın çevresini, fiziksel ve ruhsal ihtiyaçlarını çağın gü-
zellik duygusuna uygun olarak estetik ve teknik ile yeniden üretme-
si veya düzenlemesidir.
Tasarlama, kavram ve algı arasında iletişim ve bağ kurma aracıdır.
Zihinde hazırlanan bir düşünceyi, olguyu, durumu ve bir eylemi
gerçeğe dönüştürmektir. Tasarlama, bir ürünü oluşturan parçala-
rın görsel organizasyonlarının bütününü içermektedir. Tasarlama;
çizgi, doku, renk, biçim, düzen, kompozisyon ve görsel algıya hitap
eden birçok özelliğin bir arada kullanılmasıyla oluşur.
Tasarım, herhangi bir şeyi zihinde biçimlendirme, kurma ve oluş-
turma eylemidir. Duyusal ve zihinsel tasarım birbirini etkiler. Bu
Görsel 1.1: Kitap kapağı
Tevfik Fikret Uçar nedenle duyusal bilgi ile ussal bilgi iç içe olduğundan bilgi edinme
14