Page 16 - DİJİTAL GRAFİK
P. 16

1.   DIJITAL TASARIMA GIRIŞ




                      Hazırlık Çalışmaları


              1.  Çevrenizde gördüğünüz tasarım örnekleri nelerdir?
              2.  Sizce bir tasarım hangi süreçlerden geçer?
              3.  Afiş, fotoğraf, animasyon, web, broşür, kitap kapağı gibi tasarım ürünleriyle oluşturulan
                 bir arşivin faydaları neler olabilir?
              4.  Günlük yaşamda karşılaştığınız tasarım örneklerini inceleyerek seçtiklerinizi sınıf pano-
                 sunda sergileyiniz.



                                           1.1.  Tasarım


                                         Tasarım; bir ürünün tamamının ya da bir parçasının tasarımın temel
                                         ilke (denge, orantı ve görsel hiyerarşi, devamlılık, bütünlük, vurgu-
                                         lama, yön) ve ögelerinin (çizgi, ton, renk, doku, biçim, ölçü) kulla-
                                         nılarak oluşturulduğu  yeni bir bütünü ifade eder (Görsel 1.1). Hem
                                         bir eylem hem de isim olarak kullanılan “tasarlamak” farklı bir ürün
                                         ya da obje için plan yapma ve geliştirme sürecini tanımlamaktadır.


                                                      Dikkat Çekme


                                            Dijital tasarımla ilgili hangi çalışmalar ilginizi çekmektedir?

                                         1.1.1. Tasarımın Tanımı

                                         Tasarım (design) (dizayn) sözcüğü, Latince kökenli “designare”  söz-
                                         cüğünden gelir, anlamı bir şeye işaret etmektir.

                                         Tasarım, zihinde kurgulanan bir eserin bir fikrin ilk formudur. Bir
                                         şeyin nasıl gerçekleşebileceğini düşünmek, zihinde hazırlamak ey-
                                         lemi; sonunda beliren ve ana eserin gerçekleştirilmesinde manipü-
                                         latör olan çizim, proje,  maket ve buna benzer ürünlerin tamamıdır.
                                         Tasarım, insanın çevresini, fiziksel ve ruhsal ihtiyaçlarını çağın gü-
                                         zellik duygusuna uygun olarak estetik ve teknik ile yeniden üretme-
                                         si veya düzenlemesidir.

                                         Tasarlama, kavram ve algı arasında iletişim ve bağ kurma aracıdır.
                                         Zihinde  hazırlanan  bir  düşünceyi,  olguyu,  durumu  ve  bir  eylemi
                                         gerçeğe dönüştürmektir. Tasarlama, bir ürünü oluşturan parçala-
                                         rın görsel organizasyonlarının bütününü içermektedir. Tasarlama;
                                         çizgi, doku, renk, biçim, düzen, kompozisyon ve görsel algıya hitap
                                         eden birçok özelliğin bir arada kullanılmasıyla oluşur.

                                         Tasarım, herhangi bir şeyi zihinde biçimlendirme, kurma ve oluş-
                                         turma  eylemidir.  Duyusal  ve  zihinsel  tasarım  birbirini  etkiler.  Bu
         Görsel 1.1: Kitap kapağı
         Tevfik Fikret Uçar              nedenle duyusal bilgi ile ussal bilgi iç içe olduğundan bilgi edinme
            14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21