Page 18 - DİJİTAL GRAFİK
P. 18
Bu yüzden tasarım ürünlerinin yapısı insan hayatının kalitesini art-
tırmalı ve zamandan kazanç sağlamalıdır.
Tasarımcının en önemli özelliği yaratıcı ve yenilikçi olabilmesidir
(Görsel 1.5). Tasarımı icat etmek, yenilemek bazen de geliştirmek
gerekmektedir. Örneğin web sitenizin ön yüzünü yenileyerek/geliş-
tirerek daha fazla kullanıcının ilgisini çekebilir, yeni bir tasarım üre-
tebilir veya sitenizi baştan tasarlayabilirsiniz.
1.2. Tasarım Süreci
Tasarım yenilikçi ve yaratıcı düşünme yolu ile ortaya konulur, planlı
Görsel 1.5: Manipülasyon olabileceği gibi rastlantısal da olabilir. Tasarım süreci tasarımcının
Güler Ertan var olan bir problemi fark etmesi ile başlar. Bu süreç problemin çö-
zümünden uygulanmasına kadar devam eder. Bu çalışma çok kısa
sürebileceği gibi uzun bir zaman dilimi içerisine de yayılabilir. Bu
sürecin planlanması, problemin karmaşıklığına ve çalışmanın özel-
liğine göre değişiklik gösterir. Tasarımcı için tek bir çözüm yolu yok-
tur, birçok çözüm yolu bulunmaktadır (Görsel 1.6).
Tasarım süreci içerisinde tasarımcılar bir ürünü tasarlarken ya da
mesajı iletirken grafik tasarımın temel ilke (denge, orantı ve görsel
hiyerarşi, devamlılık, bütünlük, vurgulama, yön) ve ögelerini (çizgi,
ton, renk, doku, biçim, ölçü) kullanarak tasarımı gerçekleştirirler
(Görsel 1.7).
Bilgi Notu
Görsel 1.6: Katalog
Tevfik Fikret Uçar Grafik tasarımcı; üniversitelerin güzel sanatlar ve grafik sanat-
ları bölümlerinden mezun olmuş grafik tasarım alanında temel
ilke ve ögeleri kullanarak özgün tasarımlar yapabilen yaratıcı,
alan bilgisine (renk, tipografi vb.) sahip kişilere denir. Dijital
grafik tasarımcı ise teknik ve yaratıcı becerilerini bilgisayar ta-
banlı programları kullanarak geniş bir yelpaze içerisinde uygu-
layan operatörlük yönü gelişmiş kişilerdir.
Terimsel ifadeleri yukarıdaki gibi olsa da günümüz şartları göz
önüne alındığında bu iki meslek dalının birbirinden ayrılmadı-
ğı, zaman zaman içi içe geçtiği görülmektedir. Hatta günümüz-
de reklam ajanslarının tasarım ekibinde üniversitelerin grafik
tasarım bölümlerinden mezun grafik tasarımcılar dışında üni-
versitelerin iletişim tasarımı, yeni medya, iletişim sanatları,
multimedya ve iletişim vb. bölümlerinden eğitim almış ve bil-
gisayar tabanlı tasarım programlarını kullanan tasarımcılar da
görev alır. Bu tasarımcılar “dijital grafik tasarımcı” veya “dijital
art director” olarak adlandırılır ve grafik tasarımcılar tarafın-
dan tasarlanan reklamların sosyal medyada paylaşım sürecini
hazırlar. Tasarlanan reklamları sosyal medya kanallarına uygun
Görsel 1.7: Sayfa tasarımı hâle getirerek reklamların diğer ülkelere de ulaşmasını sağlar.
Namık Kemal Sarıkavak
16