Page 18 - DİJİTAL GRAFİK
P. 18

Bu yüzden tasarım ürünlerinin yapısı insan hayatının kalitesini art-
                                         tırmalı ve zamandan kazanç sağlamalıdır.


                                         Tasarımcının  en  önemli  özelliği  yaratıcı  ve  yenilikçi  olabilmesidir
                                         (Görsel 1.5). Tasarımı  icat etmek, yenilemek bazen de geliştirmek
                                         gerekmektedir. Örneğin web sitenizin ön yüzünü yenileyerek/geliş-
                                         tirerek daha fazla kullanıcının ilgisini çekebilir, yeni bir tasarım üre-
                                         tebilir veya sitenizi baştan tasarlayabilirsiniz.


                                           1.2. Tasarım Süreci

                                         Tasarım yenilikçi ve yaratıcı düşünme yolu ile ortaya konulur, planlı
          Görsel 1.5: Manipülasyon       olabileceği gibi rastlantısal da olabilir. Tasarım süreci tasarımcının
          Güler Ertan                    var olan bir problemi fark etmesi ile başlar. Bu süreç problemin çö-
                                         zümünden uygulanmasına kadar devam eder. Bu çalışma çok kısa
                                         sürebileceği gibi uzun bir zaman dilimi içerisine de  yayılabilir. Bu
                                         sürecin planlanması, problemin karmaşıklığına ve çalışmanın özel-
                                         liğine göre değişiklik gösterir. Tasarımcı için tek bir çözüm yolu yok-
                                         tur, birçok çözüm yolu bulunmaktadır (Görsel 1.6).


                                         Tasarım süreci içerisinde tasarımcılar bir ürünü tasarlarken ya da
                                         mesajı iletirken grafik tasarımın temel ilke (denge, orantı ve görsel
                                         hiyerarşi, devamlılık, bütünlük, vurgulama, yön) ve ögelerini (çizgi,
                                         ton,  renk,  doku,  biçim,  ölçü)  kullanarak  tasarımı  gerçekleştirirler
                                         (Görsel 1.7).




                                                      Bilgi Notu

          Görsel 1.6: Katalog
          Tevfik Fikret Uçar               Grafik tasarımcı; üniversitelerin güzel sanatlar ve grafik sanat-
                                           ları bölümlerinden mezun olmuş grafik tasarım alanında temel
                                           ilke ve ögeleri kullanarak özgün tasarımlar yapabilen yaratıcı,
                                           alan bilgisine (renk, tipografi vb.) sahip kişilere denir. Dijital
                                           grafik tasarımcı ise teknik ve yaratıcı becerilerini bilgisayar ta-
                                           banlı programları kullanarak geniş bir yelpaze içerisinde uygu-
                                           layan operatörlük yönü gelişmiş kişilerdir.

                                           Terimsel ifadeleri yukarıdaki gibi olsa da günümüz şartları göz
                                           önüne alındığında bu iki meslek dalının birbirinden ayrılmadı-
                                           ğı, zaman zaman içi içe geçtiği görülmektedir. Hatta günümüz-
                                           de reklam ajanslarının tasarım ekibinde üniversitelerin grafik
                                           tasarım bölümlerinden mezun grafik tasarımcılar dışında üni-
                                           versitelerin  iletişim  tasarımı,  yeni  medya,  iletişim  sanatları,
                                           multimedya ve iletişim vb. bölümlerinden eğitim almış ve bil-
                                           gisayar tabanlı tasarım programlarını kullanan tasarımcılar da
                                           görev alır. Bu tasarımcılar “dijital grafik tasarımcı” veya “dijital
                                           art director” olarak adlandırılır ve grafik tasarımcılar tarafın-
                                           dan tasarlanan reklamların sosyal medyada paylaşım sürecini
                                           hazırlar. Tasarlanan reklamları sosyal medya kanallarına uygun
         Görsel 1.7: Sayfa tasarımı        hâle getirerek reklamların diğer ülkelere de ulaşmasını sağlar.
          Namık Kemal Sarıkavak
            16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23