Page 17 - DİJİTAL GRAFİK
P. 17

ögesi olarak tasarım ortaya çıkar. Eskiz ve planlama çalışmaları ta-
            sarım sürecinin tümünü kapsar.

            “Tasarım sözcüğünün gündelik yaşamdan felsefi düşünceye kadar
            oldukça geniş kullanım alanı bulunmaktadır. Günlük yaşamda kul-
            lanılan kalem, yazı yazdığımız masa, asılı duran tablo ya da bilimsel
            bir çalışma hepsi bir tasarımın ürünüdür. O hâlde tasarım; bir soru-
            nun çözümü için geliştirilmiş plan ya da fikirdir (Tunalı,2009,s.18).
            ” Bu fikirlerin tasarım hâline dönüşmesi işlevselliği ortaya çıkarır
            (Görsel 1.2). Tasarım kullandığımız mobilyada, tabakta, gazetede,
            kitaplarda vb. birçok alanda hayatımızın vazgeçilmez bir parçasıdır.

            Günümüzde tasarımın kullanıldığı birçok alan vardır: Görsel sanat-
            lar içinde yer alan grafik tasarım, resim, mimarlık, iç mimarlık, pey-
            zaj  tasarımı,  mühendislik,  endüstriyel  tasarım,  moda  tasarımı  ve
            diğer yaratıcı işlerin bütününde kullanılmaktadır.
                                                                                            Görsel 1.2: Poster
            Günümüzde tasarım; içerik tasarlama, planlama, eskizler hazırla-            Namık Kemal Sarıkavak
            ma, biçimlendirme, kurgulama gibi değişik ifadelerin eklenmesiyle
            işlevini ve tanımını genişletmiştir. Tasarlama eylemi, yeni bir nesne
            veya ürünü alan için plan oluşturma ve geliştirme sürecine işaret
            etmektedir.  Tasarım,  bir  plan  veya  taslak  sonucunda  üretilen  bir
            nesne  ya  da  ürünü  adlandırmak  için  de  kullanılmaktadır  (Görsel
            1.3).


            1.1.2. Tasarımın Önemi

            Tasarım eğitimi hayat boyu sürer. Tasarım bir problemin çözümü-
            dür ve bu problem iki boyutlu yüzeyler üzerinde çözülür (Görsel
            1.4). Tüm görsel sanatlarda ve iki boyut içerisinde var olan görüntü
            sanatlarında aynı dil kullanılır. Fotoğrafçı, ressam, heykeltıraş, sera-
            mik sanatçısı, animasyon sanatçısı, grafik tasarımcı ve diğer birçok
            meslek grupları karşılaştığı tasarım problemini çözerken ortak dil
            kullanır.

                                                                                              Görsel 1.3: Afiş
            Tasarımın en önemli problemi daima iletişimle ilgilidir. İletişim ta-            Selahattin Ganiz
            sarımın hayati unsurudur. Tasarımı ilgi çekici ve modern kılan tarafı
            her zaman iletişime yönelik en etkin unsurlardan biri olmasıdır.

            Tasarımcı hedef kitleye söz konusu mesajı doğru, etkili, güvenilir
            bir biçimde vermek zorundadır. Bir tasarım ne kadar ilgi çekici olsa
            da verilmek istenen mesajı alıcıya doğru bir şekilde iletemiyorsa o
            tasarımın değeri yoktur. Tasarımcı güncel bilgiyi, günümüz beğeni
            anlayışı ile teknoloji yeniliklerini de kullanarak sunmak zorundadır.
            Bu sebeple tasarımcı teknolojik buluşları, yaşadığı dönem çerçe-
            vesinde felsefi, sosyolojik, psikolojik, politik, sanatsal sorunları ya-
            kından takip etmelidir. Tasarımcı uygulama yöntemlerinin yanı sıra
            algı, estetik, sözel ve görsel iletişim arasındaki ilişkiyi bilmeli ve ta-
            sarımlarında göz önünde bulundurmalıdır. Zamanla  ortaya çıkan
            farklı ihtiyaçlara cevap veren , ergonomik ve estetik niteliğe sahip
            tasarımlar ortaya çıkarmak önemlidir.                                      Görsel 1.4: Logo tasarımı
                                                                                        Hacettepe Üniversitesi



                                                                                                     15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22