Page 17 - DİJİTAL GRAFİK
P. 17
ögesi olarak tasarım ortaya çıkar. Eskiz ve planlama çalışmaları ta-
sarım sürecinin tümünü kapsar.
“Tasarım sözcüğünün gündelik yaşamdan felsefi düşünceye kadar
oldukça geniş kullanım alanı bulunmaktadır. Günlük yaşamda kul-
lanılan kalem, yazı yazdığımız masa, asılı duran tablo ya da bilimsel
bir çalışma hepsi bir tasarımın ürünüdür. O hâlde tasarım; bir soru-
nun çözümü için geliştirilmiş plan ya da fikirdir (Tunalı,2009,s.18).
” Bu fikirlerin tasarım hâline dönüşmesi işlevselliği ortaya çıkarır
(Görsel 1.2). Tasarım kullandığımız mobilyada, tabakta, gazetede,
kitaplarda vb. birçok alanda hayatımızın vazgeçilmez bir parçasıdır.
Günümüzde tasarımın kullanıldığı birçok alan vardır: Görsel sanat-
lar içinde yer alan grafik tasarım, resim, mimarlık, iç mimarlık, pey-
zaj tasarımı, mühendislik, endüstriyel tasarım, moda tasarımı ve
diğer yaratıcı işlerin bütününde kullanılmaktadır.
Görsel 1.2: Poster
Günümüzde tasarım; içerik tasarlama, planlama, eskizler hazırla- Namık Kemal Sarıkavak
ma, biçimlendirme, kurgulama gibi değişik ifadelerin eklenmesiyle
işlevini ve tanımını genişletmiştir. Tasarlama eylemi, yeni bir nesne
veya ürünü alan için plan oluşturma ve geliştirme sürecine işaret
etmektedir. Tasarım, bir plan veya taslak sonucunda üretilen bir
nesne ya da ürünü adlandırmak için de kullanılmaktadır (Görsel
1.3).
1.1.2. Tasarımın Önemi
Tasarım eğitimi hayat boyu sürer. Tasarım bir problemin çözümü-
dür ve bu problem iki boyutlu yüzeyler üzerinde çözülür (Görsel
1.4). Tüm görsel sanatlarda ve iki boyut içerisinde var olan görüntü
sanatlarında aynı dil kullanılır. Fotoğrafçı, ressam, heykeltıraş, sera-
mik sanatçısı, animasyon sanatçısı, grafik tasarımcı ve diğer birçok
meslek grupları karşılaştığı tasarım problemini çözerken ortak dil
kullanır.
Görsel 1.3: Afiş
Tasarımın en önemli problemi daima iletişimle ilgilidir. İletişim ta- Selahattin Ganiz
sarımın hayati unsurudur. Tasarımı ilgi çekici ve modern kılan tarafı
her zaman iletişime yönelik en etkin unsurlardan biri olmasıdır.
Tasarımcı hedef kitleye söz konusu mesajı doğru, etkili, güvenilir
bir biçimde vermek zorundadır. Bir tasarım ne kadar ilgi çekici olsa
da verilmek istenen mesajı alıcıya doğru bir şekilde iletemiyorsa o
tasarımın değeri yoktur. Tasarımcı güncel bilgiyi, günümüz beğeni
anlayışı ile teknoloji yeniliklerini de kullanarak sunmak zorundadır.
Bu sebeple tasarımcı teknolojik buluşları, yaşadığı dönem çerçe-
vesinde felsefi, sosyolojik, psikolojik, politik, sanatsal sorunları ya-
kından takip etmelidir. Tasarımcı uygulama yöntemlerinin yanı sıra
algı, estetik, sözel ve görsel iletişim arasındaki ilişkiyi bilmeli ve ta-
sarımlarında göz önünde bulundurmalıdır. Zamanla ortaya çıkan
farklı ihtiyaçlara cevap veren , ergonomik ve estetik niteliğe sahip
tasarımlar ortaya çıkarmak önemlidir. Görsel 1.4: Logo tasarımı
Hacettepe Üniversitesi
15