Page 17 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI EBRU 12
P. 17
Geçmiş yıllarda kullanılan bu ebrula-
rın üzerlerine ezilmiş altın varak serpiştirilerek Dış pervaz
‘‘zer-efşanlı ebru’’ ya da hatip ebrularının dış
sınırlarına altın kontur çekilerek ‘‘tahrirli ebru’’
meydana getirilmiştir. Sülüs yazı
Yine “koltuk ebrusu” adı verilen bir tür
de vardır ki bu hat sanatındaki farklı yazı boyla- Koltuk Nesih yazı Koltuk
rından kaynaklanan kağıdın iki tarafında oluşan Nesih yazı
boşluğun değerlendirilmesiyle meydana gelir Nesih yazı
(Görsel 5). Nesih yazı
“Koltuk” adı verilen bu boşluğa ya tez- Nesih yazı
hip veya maliyeti daha düşük olması nedeniyle
genellikle ebru süslemesi yapılmıştır.
Görsel 5: Sülüs-nesih kıt’a şeması-hatip ve koltuk ebrusu
Görsel 6: Koltuk ebruları-Mustafa Esad Düzgünman, Süleymaniye Kütüphanesi-Nusret Hepgül ebru albümü 15
Günümüze gelindiğinde ebru sanatı geleneksel kullanım alanlarının yanı sıra müstakil bir
sanat dalı olarak varlığını devam ettirir. Günümüzün sanatçıları, geleneksel ebru formlarına kendi
üsluplarını da katarak yaptıkları değerli eserlerle ebruculuğu farklı bir konuma taşımışlardır. Bugün
artık ebru tekniği sadece kâğıt üzerine değil; ahşap, seramik, kumaş, cam vb. malzemeler üzerine de
uygulanmaktadır.
Etkinlik
Bir ebru sanatçısı ile iletişime geçerek ebru sanatı ve kullanım alanları
hakkında röportaj yapınız.
14