Page 17 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI EBRU 12
P. 17

Geçmiş  yıllarda  kullanılan  bu  ebrula-
            rın üzerlerine ezilmiş altın varak serpiştirilerek                  Dış pervaz
            ‘‘zer-efşanlı ebru’’ ya da hatip ebrularının dış
            sınırlarına altın kontur çekilerek ‘‘tahrirli ebru’’
            meydana getirilmiştir.                                              Sülüs yazı
                    Yine “koltuk ebrusu” adı verilen bir tür
            de vardır ki bu hat sanatındaki farklı yazı boyla-       Koltuk     Nesih yazı    Koltuk
            rından kaynaklanan kağıdın iki tarafında oluşan                     Nesih yazı
            boşluğun  değerlendirilmesiyle  meydana  gelir                      Nesih yazı
            (Görsel 5).                                                          Nesih yazı
                    “Koltuk” adı verilen bu boşluğa ya tez-                     Nesih yazı
            hip veya maliyeti daha düşük olması nedeniyle
            genellikle ebru süslemesi yapılmıştır.


                                                            Görsel 5: Sülüs-nesih kıt’a şeması-hatip ve koltuk ebrusu







































            Görsel 6: Koltuk ebruları-Mustafa Esad Düzgünman, Süleymaniye Kütüphanesi-Nusret Hepgül ebru albümü 15

                    Günümüze  gelindiğinde  ebru  sanatı  geleneksel  kullanım  alanlarının  yanı  sıra  müstakil  bir
            sanat dalı olarak varlığını devam ettirir. Günümüzün sanatçıları, geleneksel ebru formlarına kendi
            üsluplarını da katarak yaptıkları değerli eserlerle ebruculuğu farklı bir konuma taşımışlardır. Bugün
            artık ebru tekniği sadece kâğıt üzerine değil; ahşap, seramik, kumaş, cam vb. malzemeler üzerine de
            uygulanmaktadır.


                       Etkinlik
                       Bir ebru sanatçısı ile iletişime geçerek ebru sanatı ve kullanım alanları
                hakkında röportaj yapınız.







       14
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22