Page 21 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI EBRU 12
P. 21

Necmeddin Okyay (1883/1976)
                    Üsküdar’da dünyaya gelen Necmeddin Efendi’nin  hayatı bu semtte geçmiştir. Özbekler Tek-
            kesi Şeyhi Hezarfen Edhem Efendi’den ebru kağıdı ve ‘‘ahar’’ denilen cilalı kâğıt hazırlama usullerini
            öğrenmiştir. Çok yönlü bir insan olan Necmeddin Hoca, Vehbi Efendi’den eski mürekkepçiliği, okçulu-
            ğu ise Sultan Abdülaziz’in okçubaşısı Seyfeddin Bey’den öğrenmiştir.
                    Sülüs ve tuğra çekmeyi Tuğrakeş Hakkı Bey’den öğrenmiştir. Devlet Güzel Sanatlar Akademi-
            si’nin Şark Tezyînî Sanatlar Mektebinde görev almıştır. Bu yıllarda, çiçekli ve yazılı ebru formlarının
            üzerinde çalışmıştır. Gül yetiştiriciliği de yapan Okyay, Üsküdar Toygar Tepesi’ndeki evinin bahçesinde
            400 çeşit gül yetiştirip sergilemiş bu sahada madalya kazanmıştır.
                    Necmeddin Efendi, 1925 yılından itibaren de klasik cilt sanatıyla  meşgul olarak bu sahada
            da sanatkâr olduğunu kanıtlamış hatta ‘‘şemse cildi’’ adı verilen cilt yapımının en güzel örneklerini
            vermiştir.
                    Necmeddin Okyay,  Soyadı Kanunu çıktığında okçulukla ilgilendiğinden dolayı kendisi “Okyay”
            soyadını seçmiştir. Okyay, Türk ebrusunun bir sanat eseri olarak değerlendirilmeye başlanmasında
            etkili olmuştur.































                            Görsel 12: Necmettin Sümbül-Mustafa Esat Düzgünman, Süleymaniye Kütüphanesi
                                               Nusret Hepgül Ebru Albümü 1


























            Görsel 13: Somaki Battal-Necmettin Okyay, Süleymaniye      Görsel 14: İleri Yaş Denemelerinden, Necmet-
                               Kütüphanesi-Nusret Hepgül ebru albümü                        tin Okyay-Süleymaniye Kütüphanesi


       18
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26