Page 21 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI EBRU 12
P. 21
Necmeddin Okyay (1883/1976)
Üsküdar’da dünyaya gelen Necmeddin Efendi’nin hayatı bu semtte geçmiştir. Özbekler Tek-
kesi Şeyhi Hezarfen Edhem Efendi’den ebru kağıdı ve ‘‘ahar’’ denilen cilalı kâğıt hazırlama usullerini
öğrenmiştir. Çok yönlü bir insan olan Necmeddin Hoca, Vehbi Efendi’den eski mürekkepçiliği, okçulu-
ğu ise Sultan Abdülaziz’in okçubaşısı Seyfeddin Bey’den öğrenmiştir.
Sülüs ve tuğra çekmeyi Tuğrakeş Hakkı Bey’den öğrenmiştir. Devlet Güzel Sanatlar Akademi-
si’nin Şark Tezyînî Sanatlar Mektebinde görev almıştır. Bu yıllarda, çiçekli ve yazılı ebru formlarının
üzerinde çalışmıştır. Gül yetiştiriciliği de yapan Okyay, Üsküdar Toygar Tepesi’ndeki evinin bahçesinde
400 çeşit gül yetiştirip sergilemiş bu sahada madalya kazanmıştır.
Necmeddin Efendi, 1925 yılından itibaren de klasik cilt sanatıyla meşgul olarak bu sahada
da sanatkâr olduğunu kanıtlamış hatta ‘‘şemse cildi’’ adı verilen cilt yapımının en güzel örneklerini
vermiştir.
Necmeddin Okyay, Soyadı Kanunu çıktığında okçulukla ilgilendiğinden dolayı kendisi “Okyay”
soyadını seçmiştir. Okyay, Türk ebrusunun bir sanat eseri olarak değerlendirilmeye başlanmasında
etkili olmuştur.
Görsel 12: Necmettin Sümbül-Mustafa Esat Düzgünman, Süleymaniye Kütüphanesi
Nusret Hepgül Ebru Albümü 1
Görsel 13: Somaki Battal-Necmettin Okyay, Süleymaniye Görsel 14: İleri Yaş Denemelerinden, Necmet-
Kütüphanesi-Nusret Hepgül ebru albümü tin Okyay-Süleymaniye Kütüphanesi
18