Page 218 - GRAFİK TASARIM 11
P. 218
Yaratıcılık düzeyi ne olursa olsun bir tasarımcı, yapıtını oluş-
tururken aşağıda açıklanmaya çalışılan dört aşamayı kullanır:
Araştırma Aşaması: Konu, ürün ya da hizmet hakkındaki bilgi
birikimlerinin ortaya konulduğu hazırlık aşamasıdır. Bir konu
hakkında genel bir bilgi birikimi ya da herhangi bir fikir yoksa
yaratıcı düşünme gerçekleşemez. Tasarımcının yaşadığı çev-
renin, aldığı eğitimin, sahip olduğu bilgi birikiminin ve yaşam
tecrübelerinin bu aşamada etkin bir rolü vardır (Görsel 4.197).
Tasarımcı bu süreci seyahat etme, konu hakkında okuma veya
görüşme yapma gibi faaliyetlerle değerlendirebilir. Bu sayede
konu hakkında araştırma yapar, görüş toplar, içinde bulundu-
ğu durum ve yapması gerekenlerle ilgili fikir sahibi olur. Bu
aşama, verileri toplama ve gözden geçirme aşaması olarak da
tanımlanabilir. Tasarımcı; müşteri, ürün, araç gereçler, hedef
Görsel 4.197. Araştırma aşaması kitle, daha önce uygulanmış tasarımlar vb. hakkında yaptığı
araştırmalar sonucunda edindiği verilerle konu hakkında de-
taylı bilgi sahibi olur.
Kuluçka Aşaması: Bilinçli düşünmeye ara verilen dönem ola-
rak bilinir. Bu evrede bilinç dışımız; konu ile ilgili zihnimizde
oluşan bilgileri kontrolümüz dışında bazı işlemlere tabi tutar,
bazen düzgün bazen de sıra dışı bağlantılarla birbirine bağlar,
değişik şekillerdeki bilgileri birbirine karıştırır ve bunların ara-
sından seçim yaparak aktarır.
Kuluçka aşamasında tasarımcı; düşünmeye ara vermez, sade-
ce bilincin yapamayacağı bağlantıları yapabilmesi için bir an-
lamda bilinç dışına fırsat tanır. Zihin; stresli, yorgun veya ke-
yifsiz hissettiğinde ara vermeyi ve kuluçka sürecini başlatmayı
tavsiye eder. Bu kuluçka süresinin en önemli özelliği, bilinç dışı
düzeyinde gerçekleşiyor olmasıdır (Görsel 4.198).
Görsel 4.198. Kuluçka aşaması
216

