Page 218 - GRAFİK TASARIM 11
P. 218

Yaratıcılık düzeyi ne olursa olsun bir tasarımcı, yapıtını oluş-
                                         tururken aşağıda açıklanmaya çalışılan dört aşamayı kullanır:


                                         Araştırma Aşaması:  Konu, ürün ya da hizmet hakkındaki bilgi
                                         birikimlerinin ortaya konulduğu hazırlık aşamasıdır. Bir konu
                                         hakkında genel bir bilgi birikimi ya da herhangi bir fikir yoksa
                                         yaratıcı  düşünme  gerçekleşemez.  Tasarımcının  yaşadığı  çev-
                                         renin, aldığı eğitimin, sahip olduğu bilgi birikiminin ve yaşam
                                         tecrübelerinin bu aşamada etkin bir rolü vardır (Görsel 4.197).


                                         Tasarımcı bu süreci seyahat etme, konu hakkında okuma veya
                                         görüşme yapma gibi faaliyetlerle değerlendirebilir. Bu sayede
                                         konu hakkında araştırma yapar, görüş toplar, içinde bulundu-
                                         ğu durum ve yapması gerekenlerle ilgili fikir sahibi olur. Bu
                                         aşama, verileri toplama ve gözden geçirme aşaması olarak da
                                         tanımlanabilir. Tasarımcı; müşteri, ürün, araç gereçler, hedef
          Görsel 4.197. Araştırma aşaması  kitle, daha önce uygulanmış tasarımlar vb. hakkında yaptığı
                                         araştırmalar sonucunda edindiği verilerle konu hakkında de-
                                         taylı bilgi sahibi olur.

                                         Kuluçka Aşaması: Bilinçli düşünmeye ara verilen dönem ola-
                                         rak bilinir. Bu evrede bilinç dışımız; konu ile ilgili zihnimizde
                                         oluşan bilgileri kontrolümüz dışında bazı işlemlere tabi tutar,
                                         bazen düzgün bazen de sıra dışı bağlantılarla birbirine bağlar,
                                         değişik şekillerdeki bilgileri birbirine karıştırır ve bunların ara-
                                         sından seçim yaparak aktarır.

                                         Kuluçka aşamasında tasarımcı; düşünmeye ara vermez, sade-
                                         ce bilincin yapamayacağı bağlantıları yapabilmesi için bir an-
                                         lamda bilinç dışına fırsat tanır. Zihin; stresli, yorgun veya ke-
                                         yifsiz hissettiğinde ara vermeyi ve kuluçka sürecini başlatmayı
                                         tavsiye eder. Bu kuluçka süresinin en önemli özelliği, bilinç dışı
                                         düzeyinde gerçekleşiyor olmasıdır (Görsel 4.198).

























                                                           Görsel 4.198. Kuluçka aşaması

         216
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223