Page 219 - GRAFİK TASARIM 11
P. 219
Tasarımcı, üzerinde çalıştığı konudan bu aşamada uzaklaşarak
bilinç dışını devreye sokar. Bazı tasarımcılar, kasıtlı olarak tasa-
rım problemi üzerinde yoğunlaştıktan sonra dikkatlerini başka
bir konuya yöneltirler. Bu arada, problemle ilgili yaratıcı dü-
şünceler âdeta kuluçkada beklemektedir. Tasarımcı, problemi
yeniden ele aldığında daha kapsamlı ve objektif bir bakış açısı
kazanır, gözden kaçırdığı eksiklik ve yanlışlıkları fark eder.
Aydınlanma Aşaması: Bu evre; tasarımcının ilham geldiğini
hissettiği, fikri bulduğu, ortaya yeni fikirleri çıkarttığı andır.
Araştırmacılar; oluşan fikrin bilinç dışından bilinçli zihne yeni
fikirlerle geçtiği an olduğunu söyler. Genellikle bu an, tasa-
rımcının rahatladığı ve stressiz olduğu bir zamana denk gelir.
Aydınlanma, son derece ilgisiz bir zamanda ve ortamda ortaya
çıkabilir. Genel olarak rahatlamanın aydınlanma sürecini des-
teklediği, araştırmacılar tarafından kabul görmüştür. Uzman-
lar, bu sürecin doğal olarak oluşması için tasarımcıya yeterli Görsel 4199. Aydınlanma aşaması
dinlenme süresini kendisine vermesini önerir. Tasarımcı, bu
aşamanın sonunda kesin bir çözüme ulaşır (Görsel 4.199).
Uygulama Aşaması: Bu son aşamada tasarımcı, düşüncesin-
deki dinamik unsurların kaybolmasına fırsat vermeden eyleme
geçer. Zihninde oluşturduğu ve artık bilinçli olarak da algıladığı
yaratıcı düşünceleri uygulamaya geçirir, dener; problemi çözer
veya yeni bir ürün olarak kullanmaya başlar (Görsel 4.200).
Bu bir iletişim eylemidir; ancak bütün bu kuramlara karşın ger-
çekte tasarımcılar, bu dört aşamalı yaratıcılık lüksüne olanak
tanımayan bir “iş teslim tarihine” karşı çıkarlar. Bir tasarım öğ-
rencisinin derslerin bitimine kadar zamanı vardır ama profes-
yonel bir tasarımcı, ayrıntılı bir taslağı bazen yarım saat içinde
tamamlamak zorundadır (Becer, 2019:5051).
Görsel 4.200. Uygulama aşaması
217

