Page 104 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 104
MÜZE EĞİTİMİ MÜZECİLİĞİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
Geçmişte olup bitmiş her şeyi hatırladıklarına ve eşsiz bir hafızaları olduğuna
inanılırdı. Müz inancı, Trakya’dan çıkıp zamanla bütün Yunanistan’a yayılmış-
tır. Müzler için Oliympos Dağı’nda bir tepe üzerine müze (museon) adlı bir
mabet yapılmıştır (Görsel 3.3). Müze, müzlerin mabedi anlamına gelir.
Görsel 3.3: Apollon ve İlham Perileri Helikon Dağında, ?, Claude Lorein (Kılad Lıreyn), Boston Güzel Sanatlar
Müzesi, ABD
Diğer bir kaynağa göre ise; “Müze” kelimesi, ilk çağlarda; yazar ve ozanların
ondan söz ederken, duygusallık ve içtenlik yüklü cümleler kullandıkları bir
tanrısal varlıktan gelmektedir. Bu varlık; Yunanca “Mousa”, Latince “Musa”
olarak adlandırılan ve batı dillerinin hemen hepsine giren, güzel sanatların
da kaynağı olarak gösterilen esin perisidir. Antik Çağ inancına göre, insan ve
tanrı arası birer varlık olan “Müz”ler, bilimden sanata her alanda insana yaşa-
mın tadını bağışlayan, kökeninde akıl, düşünce ve yaratıcılık gücü özelliklerini
içeren bir varlıktır. Müzlerin uğraşları ve tasvirleri şöyledir:
Thalia (Taliya): Pastoral şiir ve komedinin ilham perisidir. Başında sarmaşık-
lardan bir taç, sağ elinde komik bir maske, diğer elinde bir borazan tutar.
Melpomene (Melpameni): Trajedinin ilham perisidir. Bir elinde trajedi mas-
kesi bulunur. Başına selviden bir taç takmıştır. Diğer elinde sopa bulunur,
ayaklarında da trajedi oyuncularının giydiği çizmeler vardır.
102